Överflöd och rikedom

Vad är överflöd och rikedom för dig? Många gånger tror jag de flesta av oss tänker i termer av pengar, men rikedom kan vara så mycket mer.


 

I söndags fick jag 1,5 kg frukt gratis och att fylla våningsfatet med färsk frukt (och hälften tog jag med till jobbet och fyllde fruktskålen där) ger mig en känsla av överflöd. Jag har dessutom ställt fruktfatet i området för Rikedom i köket, enligt Baguan. Denna vecka frossar vi i frukt. Dottern har olika perioder med vad hon vill äta till frukost, och just nu är det fruktsallad som gäller, så att få så mycket frukt gratis passade ju perfekt  ;) Så i morse åt hon fruktsallad till frukost, medan jag hellre vill ha varmt på morgonen. Men efter morgonens yogapass passade det perfekt med en stor skål fruktsallad.

 

Rikedom kan vara att få äta sig mätt av god mat varje dag, det kan vara att ha en stor bukett fina blommor på bordet, det kan vara att få ha en ledig dag att göra precis vad man vill med, det kan vara att ha fina vänner som alltid finns där, både i sorg och i glädje. Rikedom behöver inte alltid innebära pengar!


I min lägenhets Baguaområde för Rikedom har jag min arbetsplats och en bokhylla med de böcker jag älskar att läsa (många Feng Shui böcker ;)). Jag har även satt upp mitt collage som symboliserar huset jag vill flytta till. Jag har några fotografier på dottern i olika åldrar, för hon är min stora glädje i livet. Jag har också satt dit en skål i glas med mönster i blått (som representerar Vattenelementet både i material och färg). I den skålen har jag samlat mynt, både svenska och utländska. För mig symboliserar det resor till andra länder, då jag älskar att resa. Till våren ska dottern och jag bege oss västerut, till USA. Hon fyller 13 år i februari och jag har länge lovat henne en New York-resa i födelsedagspresent. Vi funderar dock på om vi ska åka en vecka till New York, eller om vi ska ta tio dagar och åka på en kombinationsresa, med NY, San Fransisco och LA. Jag har bott i NY, men har aldrig varit i Kalifornien. Vi får se vad det blir. Idag fick jag också veta att min fantastiska yogainstruktör håller på att planera en yogaresa i september, troligen till Mallorca. Det lät som en skön inledning på hösten och något jag gärna vill åka med på. Sen fullkomligt älskade både dottern och jag Frankrike, och den mysiga lilla lägenheten i Vence vi hyrde förra hösten och vill gärna åka tillbaka igen. Så resor är rikedom för oss, i lagom dos.


När du vidgar begreppet rikedom - vad innebär det för dig då? Och fundera på vad som är viktigt för dig! Alla har vi olika uppfattning om vad som ger ett rikt liv. Det du tycker är viktigt är också där du ska lägga din energi, Prioritera det som är viktigt för dig, oavsett vad andra tycker och tänker.


Idag har jag ett rikt liv, med yoga på morgonen och sen hämta dottern vid skolan när hon slutar för att sedan bege oss till biblioteket och låna lite nya böcker. Vi ska också åka en sväng och kolla var en fritidsgård ligger. Hon såg att de anordnar sportlovsaktiviteter som är precis i hennes smak, tjejband och fotografering!


Kommentarer
Postat av: PiaFia

Rikedom är tid med familjen och tid att göra något själv. Att inte vara slav under sitt arbete utan att jobba lagom mycket. Folk idag jobbar ju järnet alltid och har ju ingen tid för att de bara jobbar...

2012-01-18 @ 14:17:11
Postat av: jeanette sandelin

att ha tid!

att vara med alla mina fem barn.

att må bra - vara frisk.

att njuta av mitt boende.

kram från dalsland//

2012-01-18 @ 16:52:36
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Ja, tid har blivit vår tids lyxvara. Tid är rikedom. Sjölv gick jag en utbildning för två år sedan med mottot mer tid och mer pengar. Vi lever ju inte för att arbeta hela tiden, och många gånger är det svårt att boka in något med ganska många människor då jobbet tar så mycket tid

2012-01-18 @ 18:34:36
Postat av: CrimsonAnna

Jag känner mig rikt när ekolådan kommer (prenumeration på ekologiska grönsaker) och när jag har varit på biblioteket och kryper upp i soffan med en hög biblioteksböcker och en kopp te.



Har dessutom skaffat en glaskupa till badrummet där jag har mina badbomber och skumbad. Ser lyxigt ut och jag känner mig rik:)

2012-01-18 @ 23:25:42
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0