Oj då - vad hände här?

I helgen rensade jag bort några böcker som har lyckats undkomma alla mina andra rensningar. Det var böcker som jag tänkte att jag skulle läsa om innan jag skickade dem vidare, men när jag tog mig en närmare titt på dem i helgen insåg jag att jag har ingen lust alls att läsa om dem!


 

Det gemensamma temat på dessa böcker är människor som är stressade, som inte hinner med allt de vill fylla sin tid med, som arbetar för mycket, som har problem i sina relationer. Allt var negativa saker som jag inte kände att jag vill spilla min tid till att läsa. Det stämmer inte alls in i min livsfilosofi, även om jag en gång för ett antal år sedan tyckte att dessa böcker var bra. Ens preferenser kan ändras över tid :)

 

Efter jobbet idag åkte jag förbi biblioteket. Jag hade ett antal böcker hemma, varav några skulle vara tillbaka i veckan så jag tog med mig alla, lämnade tillbaka de jag läst klart och lånade om några som jag inte kände mig klar med än. Dessutom hade jag skrivit en lista över böcker jag skulle titta efter, och jag trodde att några av dem kanske inte ens fanns på biblioteket, men de hade alla på min lista, och nästan alla fanns inne dessutom. Jag gillar att läsa och det är ett nöje som jag fått min dotter att uppskatta hon också. I böcker kan man förflytta sig till andra världar, lära känna olika människor eller helt enkelt förkovra sig inom olika områden. Varje gång jag är på biblioteket för att lämna tillbaka böcker upptäcker jag nya intressanta böcker som jag aldrig hört talas om innan. Så också idag, så det blev en full kasse med hem.

 

Idag fick jag även en avisering angående några böcker som jag köpt, och hämtade upp dem på vägen. Så mitt soffbord ser ut så här just nu ;)

 

 

Tre böcker ut, och tretton stycken in! Men det är bara två som jag köpt, de andra är biblioteksböcker. För tillfället läser jag boken Slow, som jag haft ståendes i bokhyllan ett tag, men inte läst, men oj vad jag gillar den boken, som jag tänker återkomma till i ett annat inlägg. "Problemet" är bara att när jag kommer hem med så många böcker, som alla intresserar mig, så får jag svårt att bestämma mig vilken jag ska börja med; Ranvita la Cours bok Elsk ditt hjem (som jag fått rekommenderad av min favoritbloggare) eller Camilla Hentschels bok Feng Shui rum för rum eller en bok som heter Ordning och reda inifrån och ut (japp, tröttnar aldrig på att läsa liknande böcker ;)) eller kanske en roman av John Grisham Julfritt?


Ett angenämt problem, som jag ska fundera lite på, medans jag bläddrar lite i böckerna för att se vilken som talar till mig mest just nu. Senare ikväll ska jag iallafall fortsätta läsa Slow :)


Kommentarer
Postat av: Yve

Tack då fick jag fler böcker på min läsa lista :)

Tröttnar inte heller på att läsa om "rensa i röran" böcker. Har nyligen lånat en bok av Birgitta Tryberg har du läst något av henne?

2012-01-09 @ 22:32:46
Postat av: jeanette sandelin

precis min smak i böcker!

jag "slängde" alla mina böcker för några år sedan och nu har jag bara några stycken för dekoration i inredningen. vilken lättnad.

allt finns ju på bibblan :)

oj, vad jag blev sugen på "slow" - vad är det?

slow food vet jag men...

tack för din görbraiga blogg. kikar in flera gånger varje dag :)

kram från dalsland//

2012-01-10 @ 05:15:02
URL: http://jeanettes.bloggo.nu
Postat av: balansilivet

Yva: Ja jag har alla böcker Birgitta Tryberg skrivit. Jag tycker mycket om hennes böcker, och hennes sätt att se på saker, jordnära och ödmjuk.



Jeanette: Tack Jeanette! Ja, biblioteket är min nya "bokhylla" :) Där finns alla böcker jag vill läsa, och så har jag endast några stycken hemma i min egen bokhylla som jag vill ha att kunna slå upp saker i, och läsa när jag har lust. Det finns en fantastisk bok som heter Slow - lev livet långsamt som jag tänkte skriva om i veckan

2012-01-10 @ 14:39:55
Postat av: Birgitta

Lyckats undkomma är nog rätta ordet...man rensar och rensar - men det finns ALLTID mer kvar att...rensa!

2012-01-10 @ 14:42:04
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: Irene

Du kommer att vara väldigt väl förberedd inför utbildningen i vår, så mycket som Du redan läst :-)

2012-01-12 @ 19:42:48
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Irene: Ja, jag har ju velat gå den här utbildningen i tio år så jag har läst mycket under den tiden ;) Och senaste året har jag läst massor! Så jag känner mig väl förberedd, och det ska bli så roligt att äntligen komma till skott

2012-01-13 @ 10:52:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0