Må bra tips

I helgen har jag läst Från singel till självbo av Kicki Biärsjö där hon beskriver sin resa från att desperat söka en partner till att vara nöjd med att leva själv, och olika sätt att förgylla vardagen och  med tips för att både lära känna sig själv och må bra.





Första halvan av boken tycker jag är sådär. Hon har ett väldigt målande, poetiskt språk som nästan går till överdrift emellanåt, tycker jag. Jag tycker det blir lite för mycket när man använder metaforer, och målande beskrivningar i varje mening, istället för att använda ett enklare språk som är mer rakt på och tydligt.



I första delen av boken beskriver hon alla år när hon ville vara som alla andra, följa normen och träffa en partner, flytta ihop, skaffa barn och allt det där, men som aldrig hände. Jag kan känna igen mig i mycket av det hon skriver, som levt själv i mer än ett decennium nu, hur omgivningen har svårt att hantera att man bor själv, och är nöjd med det. Är man singel borde man ju vara på jakt! Ofta när man träffar folk man inte träffat på ett tag, även ganska ytligt bekanta, så blir första frågan "Hur är det med kärlekslivet då?" Det är tydligen ok att fråga en singel det, men man frågar ju aldrig de som levt ihop i många år hur det är med kärlekslivet. Hon beskriver också hur omgivningen försöker para ihop en med alla möjliga (och omöjliga) de känner som också är singlar. Jag känner också igen mig i hur vänner har middagar som man inte blivit bjuden till, och i efterhand får höra att det bara var par där, och då passar man ju inte in. Men trots att jag känner igen mig i mycket av det hon beskriver ligger det ändå en lite bitter underton i den första delen av boken som gnager lite när man läser.


Andra halvan är däremot väldigt livsbejakande. Någon gång på färden kommer hon underfund med att hon har det väldigt bra som hon har det, att hon trivs med sitt eget sällskap, att hon faktiskt gillar att bo själv, och hon myntar uttrycket självbo. Jag känner igen mig i mycket av det hon skriver här också. Men sen kommer det bästa på hela boken. Hon beskriver ett antal olika övningar hon gjort för att lära känna sig själv, komma underfund med vad hon vill, och vad hon inte vill, vad som får henne att må bra. Dessa tips tycker jag är så bra, och fungerar oavsett om man är singel eller i en parrelation, så jag tänker dela med mig av dem här:


1. Det första hon gör är att göra en önskelista över hur hon vill att livet ska vara om hon själv får bestämma. Där skrev hon ner allt från hur mycket hon ville sova, äta och röra på sig, till vilka människor hon önskade att få umgås med, och hur. Hon skrev hur hon ville äta, hur hon ville att hennes arbete skulle vara, vilka slags kläder hon ville ha, var hon skulle bo, hur hon ville ha det hemma och hur hennes ekonomi skulle vara.


2. Det andra hon gör är att kontakta banken och går igenom sin ekonomi, och får hjälp med att ordna upp den, med buget, sparande i fonder och koll på debet och kredit.


3. Det tredje hon gör är att bestämma sig för hur hon vill ha det när hon blir gammal, och anmäler sig till ett ålderdomshem och fyller i en blankett om hur hon vill ha det, om hon då inte är så redig att hon kan berätta det. Hon förbereder också hur hon vill att hennes begravning en gång i tiden ska vara, och tar ställning till om hon vill donera organ eller inte.


4. Hon börjar föra tacksamhetsbok, där hon varje dag skriver ner allt hon är tacksam för. I boken beskriver hon så fint om en liten hemlös hund från ett varmt land som hon tog med sig hem till Sverige, Teddy, och hur han lärde henne om tacksamhet. Han var så glad för allt hon gjorde. Efter många år som hemlös och fått klara sig själv var han lycklig, och tacksam, över att ha ett hem, att få vatten, få mat och han visade det ofta. Att ta hand om ett hemlöst djur ger så oerhört mycket.


5. Hon är medlem i Anonyma klubben, som jag skrivit om tidigare, och arbetar som volontär med välgörenhet, vilket lyckoforskningen har visat ger mycket livsglädje och meningsfullhet.


6. För att ta reda på vad som var meningsfullt för henne, skrev hon en Vill/Vill inte-lista där hon listar olika saker tex Jag vill lyssna till andra människor, Jag vill lägga mig klockan tio så att jag känner mig utvilad då jag vaknar, Jag vill inte trötta ut mig, Jag vill inte köpa dyra presenter för att mottagaren ska tycka om mig, Jag vill inte le med munnen då känslan inte ler


7. Hon har en pärm hon kallar för "Mysigt" där hon klistrar in tex program från teaterföreställningar, servetter från restauranger eller programblad från föredrag för att göra så att upplevelserna varar längre. På sin födelsedag tar hon fram pärmen och minns året som varit och alla mysiga stunder. Det kan även innebära att plocka ett löv eller en sten för att minnas en fin stund.


8. För att ta reda på vad just hon behövde för att må bra skrev hon ner tillfällen då hon mått bra och analyserade vad det var som gjorde det, dels för att kunna skapa flera sådana stunder, men också för att se vad hon skulle kunna göra för att klara av jobbiga situationer.


9. Hon beskriver sin käraste ägodel (förutom hunden) som är en "Hurrapärm". I den samlar hon allt som är betydelsefullt för henne, tex har hon bett sina vänner att skriva ner vad de ansåg att hon hade att komma med, vad hon var bra på, vad som var hennes starka sidor och sparat i sin pärm.


Ja, detta var ett axplock från den senare delen av boken, som är fullmatad med hur hon har gjort för att skapa sig ett gott liv, och jag tycker det är så mycket ideér att ta efter så andra halvan av boken rekommenderar jag att läsa, oavsett om du är singel eller inte ;)

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Skall hämtas på biblioteket om någon dag =) Goda tips o råd mottages alltid tacksamt och det låter som om det finns en del att plocka av där i slutet av boken. Det här blir kul =)

2012-01-15 @ 23:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0