Glädjen i att rensa

I boken Ordning och reda inifrån och ut av Julie Morgenstern som jag håller på att läsa hittade jag följande berättelse från en av hennes kunder:


"När jag städade bort röran, frigjordes på något magiskt och kanske till och med mirakulöst sätt en massa kreativ energi inom mig. Första kvällen efter det att jag hade avslutat min vårstädning i firman satt jag på mitt kontor och bara stirrade. Det var ofattbart hur stimulerande det var att titta på "rena ytor". Det fanns ställen mina ögon kunde vila på, och mitt sinne kände sig åter hemma på den plats där jag tillbringar de flesta av mina vakna timmar."


Med allt som hela tiden pockar på uppmärksamhet och påverkar våra sinnen, även om vi inte alltid är medvetna om det, så behöver vi rena ytor, där ögonen kan få vila, tystnaden så öronen får vila. Det är först när vi rensar bort saker vi blir medvetna om hur mycket brus vi omger oss med i vanliga fall, och vad skönt det är när det bruset reduceras. Då kan det även frigöra massor av energi, som kan användas på en mängd olika sätt. Kanske vaknar kreativiteten och du får lust att skapa, kanske att du på allvar börjar fundera på vad du verkligen vill med ditt liv, kanske du bara låter kroppen och dina sinnen få vila och njuter av det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0