Att planera sin garderob

Det kom en kommentar när jag skrev om att rensa och organisera i garderoben för ett tag sedan, som jag tänkte spinna vidare på.


"Det låter så lätt när du skriver om tex garderoben. Tänker på min garderob. Där finns några plagg som jag verkligen gillar, en del som känns ok och en hel del som jag "bläddrar" förbi varje gång. Det finns också några plagg i väntan på att jag ska bli smal ;). Jag har svårt att hitta min stil och veta vad jag vill ha."


Så ser det ut i många garderober. Kom ihåg att för de allra flesta är det bara 20% av det som finns i garderoben som användes kontinuerligt, 80 % av tiden. De flesta av oss har plagg vi verkligen gillar, trivs i och känner oss vackra i, en del som är ok men inte mer (jag har några sådana plagg kvar men ska ta bort de också). Sen finns det de plaggen som vi i stort sett aldrig använder, plaggs om bläddras förbi varje gång och då kan man undra varför man behåller dessa plagg!! Det kan vara av sentimentala skäl, man har fina minnen när man har använt just det plagget, det kan vara plagg som en gång passade som man gärna vill komma i någon gång igen eller plagg som man betalat dyrt för och därför har svårt att göra sig av med, även om det inte används.


Många har också svårt att hitta en röd tråd bland sina plagg. Själv bestämde jag mig för några år sedan att jag ville ha en garderob där varje plagg som fanns där skulle vara sånt som jag älskade och som jag kände mig fin i, alla andra skulle bort. Jag har dragit ner på antalet plagg enormt mycket, köper mycket mindre än tidigare, men de plagg jag köper gillar jag verkligen. Efter ett par års rensande och med större medvetenhet om vad jag köper är jag äntligen där. Men det är inte statiskt, jag har idag några plagg som jag känner är ok, men eftersom de endast är ok ska jag rensa bort dem. Vissa plagg tröttnar man på efter ett tag och känner sig färdig med och då är det dags för dem att plockas bort.






Så här ser min vintergarderob ut just nu, mycket tunikor och klänningar som jag använder med jeans, leggings eller strumpbyxor. Det är min stil, som jag trivs i.


Men hur kommer man dit då? Här kommer några tips.


1. Börja med att göra en garderobsinventering. Vad finns där inne egentligen? Ta ut allting och passa på att rensa. Ta bort trasiga och urtvättade kläder, ta bort sådant som är fel storlek. Är det plagg du hoppas på att kunna använda när du gått ner några kilo kan du spara dem någon annanstans än i garderoben, men handen på hjärtat - när du väl nått din målvikt då vill du säkert köpa något nytt och inte ta på dig något från en tidigare period om det inte är ett riktigt favoritplagg. Lägg en hög med kläder som behöver lagas, sy i knappar, tvättas eller på något sätt åtgärdas innan de kan användas.


2. Börja bygga upp en basgarderob. Färgskalan bland basplaggen bör vara i färger som vi inte tröttnar på så snabbt och som inte är så iögonfallande. Dessa färger är vitt, beige, marin, grått, brunt och svart. För att få en garderob som går att kombinera välj två basfärger för höst/vinter och två för vår/sommar. För att veta vilka färger som klär dig bäst kan det vara värt att investera i en färganalys för att undvika felköp. Jag har själv milda kalla färger och i min garderob finns bara sådana färger, vilket gör att jag dels lyfter fram mina egna färger och att alla plagg i min garderob är i en färgskala där allt passar ihop. När jag utbildade mig inom området för femton år sedan hade jag tex stickade plagg i lejongult (som var trendfärg just då) och insåg direkt varför jag aldrig kände mig fin i det plagget. Det funkade ju inte med mina egna färger!


3. När du har rensat i garderoben ska du hänga tillbaka de plagg du gillar och använder, men bara dem. Även i garderoben är det bra att hänga kläderna efter färg. Det blir lättare att hitta kläder och betydligt lättare att sätta ihop olika kläder. Det är även skönt för ögat när det blir mer harmoniskt. Häng gärna kläderna på trägalgar då de mår bäst av naturmaterial, och det ser även mer enhetligt ut med galgar i samma färg.



4. När det gäller att hitta sin egen stil, kan du göra det i två steg. Dels är det bra att ta reda på vilken kroppsform du har och vilka linjer på kläder som passar dig bäst. Detta kan man göra antingen genom att kosta på sig en stilanalys hos en konsult, eller genom att försöka läsa sig till och se vad man känner igen sig i. Finns det någon del som du vill framhäva och hur gör du då? Finns det någon del du inte är helt nöjd med? Det finns massor av sätt att visuellt ändra hur ögat uppfattar kroppen och får dig att se längre ut, bredare, smalare, längre hals etc. En andra sak att göra är att ta reda på vilken stil du gillar. Titta i modetidningar, kataloger och klipp ut stilar som tilltalar dig. Se om det finns något som sammanbinder dessa bilder. Är det färger, material, stil? Där har du en ledtråd om vad du gillar. Sen kan du se vad som passar din livsstil, både i jobbet och privat. Om du tex arbetar på en förskola kanske du behöver kläder som är praktiska och hållbara, men de kan ändå vara snygga. Arbetar du på kontor finns det kanske en dresscode på jobbet du måste anpassa dig till, men du kan ändå göra det personligt så du trivs i dina kläder.


Kläder är roligt, och alla människor är vackra. Det gäller bara att hitta hur man lyfter fram sitt bästa jag, använda kläder i färger som får dig att stråla, i snitt som är smickrande för din figur, i en stil som du trivs med och känner dig vacker i. Det är inte så svårt som det kanske kan verka, men ibland tar det några år att bygga upp den garderoben som du vill ha.


Ibland kan det även vara väl investerade pengar att ta hjälp av någon, att undvika felskären och att lägga pengar på felköp. För att ha en välfungerande garderob innebär inte att du har massor med plagg, utan att det i garderoben som går att kombinera med varandra och som får dig att må bra när du har på dig dem. Kläder som på något sätt får dig att må dåligt är det dags att göra sig av med!!

Kommentarer
Postat av: Agneta

Vad kul att du spann vidare på min kommentar! Nu fick jag också en del tips på hur jag ska gå vidare. Tack för det och ha en riktigt bra helg!

Kram.

2012-01-27 @ 20:07:08
URL: http://getasvind.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0