Vad kommer du ångra?

En sjuksköterska som arbetat med många människor i slutskedet av sitt liv, där hon har samtalat mycket med dem har gjort en sammanställning över de vanligaste sakerna människor ångrar i sitt liv, och som de önskar att de gjort annorlunda om de fått leva om sitt liv.


1. En önskan om att ha haft mod att leva sitt liv efter eget huvud, istället för efter vad andra förväntat sig av en var det allra vanligaste. Vid livets slutskede var det många som såg tillbaka och insåg att de realiserat väldigt få av sina drömmar. Vilka drömmar vill du förverkliga?


2. En önskan om att inte ha arbetat så hårt. Detta var vanligast bland män, där varenda man hon vårdat uttryckt detta. De ångrade att de missat så mycket av barnens uppväxt medan de satsat så mycket tid och energi på arbetet. Genom att leva ett enklare liv kan man välja bort en del av arbetet och istället välja sådant som ger lycka i det långa loppet.


3. En önskan om att våga uttrycka sina känslor. Många höll tillbaka sina känslor för att inte stöta sig med andra och som följd kände de både bitterhet och ångerfullhet.


4. En önskan om att hålla kontakten med vänner. Genom livet, med alla sina "måsten" är det lätt att tappa kontakten med vänner, men i slutändan är det relationerna som är det viktigaste i livet.


5. En önskan om att tillåta sig själv att vara lyckligare. Många insåg inte förräns i slutet av livet att lycka är ett medvetet val. En rädsla för förändring gjorde att man stannade kvar i det välkända och familjära istället för att våga ta steget, kanske pröva sina drömmar, skratta, vara mer lekfull.


Livet är ett val, och det är DITT liv, ditt val. Välj medvetet, ärligt och med klokhet. Välj lycka och glädje.



Kommentarer
Postat av: Agneta

Tänkte faktiskt på den första punkten senast idag. Att jag har svårt att hitta vad som är mitt liv och när jag har börjat göra det så har jag svårt att leva det för att andra (och därmed jag själv) har en bild av mig. Jag känner ändå nu att jag har kommit en bit på väg och är mer beslutsam att gå vidare. Ett exempel är att jag är inte "en sån som tränar och bryr sig om vad jag äter". Det känns svårt men numer inte omöjligt att ändra bilden av mig själv.

Tack för dagens inspiration!

2012-02-03 @ 22:31:39
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: jeanette sandelin

så många goda tankar detta inlägg genererar :)

jag var tvungen att anteckna en hel del. och jag kommer att skriva ett eget inlägg om mina tankar kring detta.

tack ann-sofi för dagens revolt i själ och hjärta ♥

kram från dalsland//

ps. bara älskar din blogg och att du uppdaterar så ofta :)

2012-02-04 @ 06:16:30
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: Bli rik i ditt liv!/Ann

Hej först: vilken fin blogg du har! Ja jag läste också om dessa tankar och tycker de är så rätt. Det är nog som man säger att det inte är många som önskar på sin dödsbädd att man tillbringat mer tid på kontoret/jobbet. Det gäller att ta tillvara på Livet och att själv vara Närvarande i sitt liv. Detta ger mycket att tänka på, tack sak du ha! Ha en fin söndag, mvh Ann

2012-02-05 @ 11:32:37
URL: http://berikadittliv.org/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0