Mer klokheter från Charlie :)

Charlie Söderberg skriver alltid tänkvärda och bra krönikor, men en del av de är riktiga pärlor, precis som denna:


"Har ni tänkt på att, för varje år som går, verkar det nya året mindre och mindre nytt? Det ter sig som det där med nytt år är en illusion som mest uppstår i almanackan, medans livet självt maler på i samma hjulspår oavsett om det står 2011 eller 2012. Universum har ingen nyårsafton.


Annat var det när man var mindre och gick i skolan. Då var det påtagligt så att ett läsår tog slut före midsommar och ett nytt började i augusti. Förändringar skedde då tydligt och stegvis i vårt liv, men det man tar för ”naturligt” är i själva verket en struktur, en struktur som designats för att bidra med något i vårt liv. Många av oss har förlorat den strukturen och därmed också förlorat det den bidrog med.


Ämnet för dagen är alltså att möjligheterna med att tydligare starta och att tydligare gå i mål. Jag tänker så här: Livet är fullt! Du har fullt upp i ditt liv med att vara den du är och göra det du gör. Nya beteenden och nya resultat har ingen naturlig plats i vårt liv. Fenomenet fungerar i många sammanhang, i hemmet till exempel. Om man har ett rum som av någon anledning blir helt tomt (någon kanske flyttar ut) så tar det verkligen inte lång tid innan det blir fullt med annat. Om man har ett rum som redan är fullt möblerat så kan det se likadant ut i 20 år. Min poäng är att om det finns plats för förändring så kommer förändring ske, finns det ingen plats för förändring så kommer den heller inte att ske.


Tillhör du dem som firat nyår men som ärligt talat inte känner att det skulle vara något nyare med 2012 än med 2011 så kanske du har missat grundregeln: Innan man startar nya spel så måste man avsluta de pågående.


Det finns få saker som inspirerar mig så mycket som just den här mekaniken, men detta till trots så samlar jag på mig en massa uppgifter, utmaningar, spel och projekt som jag glömmer att stänga allt efter att tiden går. Därför ser jag alltid till att stänga minst 20 saker i livet innan något nytt startas på allvar och om ni bara kunde ana hur mycket kraft det ger mig in i varje nytt projekt!


Här kommer ett utdrag ur min egen lista på avslutningar som jag sysselsatt mig med de senaste 20 dagarna. (Jag har tagit bort ca hälften för att inte hänga ut någon annan än mig själv):


Gå till doktorn på hälsoundersökning (jag kallar det 10 000 mila service)
Ge fötterna en rejäl omgång kärlek
Boka tid hos tandläkaren
Gå igenom alla Primus kläder så att inget trasigt eller för litet finns kvar
Gå igenom alla papper och släng tills bara 3 pärmar återstår i livet
Frosta av frysen
Kolla alla brandvarnare i huset
Säg upp abonnemanget i bokklubben
Gå igenom hela mailkorgen så att inget ligger och slaskar
Gör en rejäl årsavstämning på ekonomi
Gå igenom alla försäkringar
Bjud grannarna på middag


Som ni ser är ingen uppgift särskilt stor eller märkvärdig och alla är snabbt lösta, men i mitt fall har många av dem på ett mer eller mindre omedvetet sätt tagit plats i mitt huvud i många månader… det har inte mitt huvud plats med under 2012. Du kanske tänker att detta har väldigt lite med ekonomi att göra… men där har du fel. Jag vet att jag inte bara tjänar tid och energi på att göra detta, jag tjänar också rejält med pengar på det!


Härom dagen var jag ute och åt middag med ett 20-tal av våra kursdeltagare och de frågade mig vad mitt 2012 skulle handla om. Jag beskrev det som ett ganska stillsamt år med inte så mycket nytt skapande utan snarare ett år av att vårda och skörda allt nytt som skapades under 2011, men jag avslutade med en brasklapp. Det enda som jag är helt säker på är att det kommer att hända något helt oväntat i mitt liv under 2012. I någon form kommer min värld och mina förutsättningar att förändras. Jag har ingen aning om vad det är, men jag känner det på mig. När väl det UFO:t landar i min trädgård så skall äppelträden vara tillräckligt hårt beskurna för att UFOT:t ska få plats!


Den som har ett fullt vitrinskåp har inte plats för nya gåvor
Den som har en full kalender har inte plats för nya vänner
Den som har en full bokhylla har inte plats för nya visdomar
Den som har fullt i glasåtervinningen har inte plats för nya fester
Den som har ett fullt huvud har inte plats för nya tankar
Den som har fullt på skrivbordet har inte plats för nya affärer
Den som har en full anteckningsbok har inte plats för nya insikter

Jag ska aldrig mer bli full!

/ Charlie Söderberg"


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gisses så sant!

2012-02-01 @ 09:53:36
Postat av: balansilivet

Ja, den sitter mitt i prick och är en hans riktiga pärlor :)

2012-02-01 @ 12:20:22
Postat av: PiaFia

Oj oj oj! Ja det var då en verklig sanning!Själv röjer jag i lådor o är på väg till återvinningen,medans jag pluggar...måste göra ngt praktiskt så orden fastnar!

2012-02-01 @ 13:50:18
Postat av: Therése

Verkligen tänkvärt! Jag har en del avslut och några gamla surdegar som behöver fixas för att det ska kännas riktigt bra...tack för påminnelsen, kram

2012-02-01 @ 17:32:48
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com
Postat av: Beatrice

Det här är verkligen klockrent! Jag gav mig själv ett "löfte" att 2012 skulle bli ett "avslutningarnas år". Få bort saker som ligger och tar energi, ex. sy ihop den där stickade tröjan som varit färdig i 4-5 år men som jag inte ids sy ihop (och den ligger fortfarande kvar i sin låda) ;), läsa en massa böcker som sedan skall få lämna huset mm mm mm. Det är ju så härligt att göra plats för nya möjligheter. Det återknyter till ditt inlägg om att skjuta upp saker. Det är lite samma sak.



Jag gillar speciellt slutklämmen "Jag skall aldrig mer bli full". Underbart.

2012-02-01 @ 18:00:59
Postat av: Anna-Lena

Tänkvärda ord. Vart hittar du hans krönikor? Har han en blogg eller är det från någon tidning? Jag skulle vilja läsa mer av det han skriver men hittar inget på nätet. / Anna-Lena

2012-02-02 @ 07:55:03
Postat av: balansilivet

Charlie Söderberg skriver en krönika i månaden på balansekonomi.se och då jag gått deras utbildning får jag nyhetsbrev varje månad. Men om du går in på deras hemsida ska alla hans krönikor finnas samlade från hela förra året :) Alla är bra, men en del av dem är riktiga pärlor

2012-02-02 @ 08:46:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0