Budgettips

Början av året kan det för många vara kärvt ekonomiskt, julen och nyår kanske blev dyrare än tänkt, decemberlönen kom före jul vilket gör att den ska räcka många långa veckor och i januari kommer dessutom oftast en hel hög med räkningar, då alla dessa räkningar man bara betalar en gång om året kommer då.


I senaste numret av HSB-tidningen har de mängder med bra budgettips:


* Kasta aldrig några middagsrester som tex köttfärssås, pyttipanna eller annat. Värm dem och klicka ut på knäckebröd eller ett gott mjukt bröd, toppa med ruccola och du har en god lunch. (Eller gör som jag när köttfärssåsen inte räcker till en hel middag - gör varma mackor :))


* Vårda det du har. Var aktsam och vårda det du har, att sköta om hälsan och tänderna, vara rädd om kläder, skor, möbler och annat som du redan har lagt ut pengar på, tex genom att regelbundet putsa skorna, impregnera och klacka om i tid. Om man sköter om och aktar det man har behöver man inte köpa nytt :)


* Spara in pengar på bensin genom att cykla eller gå (Tyvärr inget jag kan göra i dagsläget då jag har tre mil till jobbet och dessutom åker runt en del i mitt jobb)


* Ta med matlåda till jobbet. (Sparar mycket pengar och något jag gör varje dag!)


* Rensa! Gör en rejäl röjning i skåp, lådor, vind, förråd och sälj på Tradera eller Blocket. 


* Se över de små utgifterna. Ofta är det de små utgifterna som ställer till det i hushållsekonomin som tex godsi, fika, tidningar, latte etc


* För kassabok och gör en budget. Skriv alla inköp i en kassabok och redan efter någon månad kan du se vart pengarna tar vägen. Gör sedan en budget och se vart du vill att dina pengar ska gå, nu när du har fått koll. Kanske du vill ändra på något?


* Utvärdera avtal och abonnemnang. Genom att kritiskt granska telefonilösningar, elavtal, försäkringar, bredbandsavtal etc kan du ofta spara rejält med pengar. Kanske du inte behöver någon fast telefon? Är du dubbelförsäkrad? Kan du byta till ett förmånligare abonnemang? (Själv funderar jag på om jag behöver den fasta telefonen. Det är ju nästan ingen som ringer längre, mellan vänner är det mest sms numera och korta samtal kan jag göra med mobilen. Denna månad betalade jag 1.500 kr för media dvs fast telefon, mobil, bredband, TV-licens och det känns som alldeles för mycket pengar)


* Gör smarta inköp. Kolla i möbelaffären när de säljer sina visningsmöbler. Då kan du köpa nästan nya saker till halva priset. Second hand, Blocket eller Tradera är också bra ställen att leta efter om du är ute efter att köpa något. (Själv köpte jag en dagbädd på IKEA för 200 kr som i nypris kostar 3000 kr på deras fyndavdelning :))


* Inför köpstopp! Det bästa sättet att spara pengar är att inte handla något mer än det du absolut behöver som tex mat, transport, boende. Hur långe klarar du att ha köpstopp? En månad? Ett halvår? Eller kanske ett helt år? Pengarna du sparar kanske du lägger i en buffert för oförutsedda utgifter, eller kanske du vill spara till något speciellt, kanske en resa? 

Kommentarer
Postat av: Irene

Hoppas Du får en underbar helg på kursen! :-)



Kram Irene

2012-02-02 @ 11:54:52
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: jeanette sandelin

har precis idag bytt till comviq kontantsurf för 269 kr/mån. då ingår 20 GB och vi kan surfa med båda datorerna igång. (upp till fem datorer!)

fram till nu har det varit 500 kr/mån för en dator.

bil har jag ju ingen nu och det går bra.

är lite trögt att inte kunna kasta sig i väg på roligheter men bra för oss alla med mer planering.

tack för dina tips och din härliga pigga blogg som jag följer "slaviskt" :)

2012-02-02 @ 15:03:02
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Irene: Tack! Tror det kommer bli jättebra. Känns bra efter första dagen iallafall. Idag började vi med grunderna, vilket jag ju redan läst massor om ;)



Jeanette: Tack själv för att du läser min blogg ;) Och det låter som du gjort bra avtal för era datorer, vilket ger stora besparingar

2012-02-02 @ 19:54:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0