Att organisera sina saker
Oordning hemma kan delvis bero på att du har för mycket saker, så första steget är att rensa bland dina tillhörigheter. Steg två är sedan att organisera de sakerna som blir kvar.
För att kunna rensa är det viktigt att du tittar på varje sak du har, varje klädesplagg, varje pappersark, varje pryk och fråga dig själv - Använder jag den här? Tycker jag om den här?
Behåll bara saker som är viktiga för dig just nu, som du använder regelbundet och som du tycker om. Saker som var viktiga en gång i tiden eller som kanske kommer att behövas någon gång i en oviss framtid. Några enstaka saker kan sparas i en minneslåda (jag har tex sparat några bebiskläder).
När du har sorterat färdigt, och gjort dig av med allt det som bara fyller utrymme men som inte används (och hos vissa kan det vara ganska mycket saker) är det dags att börja organisera. Ett bra sätt är att föra ihop liknande föremål med varandra tex har jag satt ihop alla bakingredienser i en korg i skafferiet. När det är dags att baka är det bara att plocka fram korgen.
När du har gjort olika kategorier med saker där du sätter ihop saker som för dig hänger ihop, och det kan vara olika för olika människor hur man tänker där, ska varje sak ha en bestämd plats, vilket gör det lätt att hitta och lätt att städa undan.
För att kunna rensa är det viktigt att du tittar på varje sak du har, varje klädesplagg, varje pappersark, varje pryk och fråga dig själv - Använder jag den här? Tycker jag om den här?
Behåll bara saker som är viktiga för dig just nu, som du använder regelbundet och som du tycker om. Saker som var viktiga en gång i tiden eller som kanske kommer att behövas någon gång i en oviss framtid. Några enstaka saker kan sparas i en minneslåda (jag har tex sparat några bebiskläder).
När du har sorterat färdigt, och gjort dig av med allt det som bara fyller utrymme men som inte används (och hos vissa kan det vara ganska mycket saker) är det dags att börja organisera. Ett bra sätt är att föra ihop liknande föremål med varandra tex har jag satt ihop alla bakingredienser i en korg i skafferiet. När det är dags att baka är det bara att plocka fram korgen.
När du har gjort olika kategorier med saker där du sätter ihop saker som för dig hänger ihop, och det kan vara olika för olika människor hur man tänker där, ska varje sak ha en bestämd plats, vilket gör det lätt att hitta och lätt att städa undan.
Kommentarer
Trackback