Utrensat

Här är lite saker jag rensat ut denna veckan ;)


 

Först kommer lite saker som är utrensat ur garderoben; några träningskläder som jag aldrig använder, ett par badtofflor från när jag var på spa som var sköna att ha där, men som jag aldrig använder hemma, ett smalt skärp som visade sig skära in i magen när jag satt ner (så oskönt!), en del leggings och strumpbyxor som aldrig blir använda, en helt ny underklänning som slankar och håller in men som aldrig blivit använt, en del textilier i form av lakan och dukar.

 

Men jag har också rensat lite i köket. Nu åker mina IKEA-tallrikar ut. De har stått i ett skåp ett tag, men då jag har andra jag tycker bättre om kan dessa få lämna hemmet nu. I vitrinskåpet hade jag en del vinglas. Jag dricker sällan vin och har inte så ofta gäster som dricker vin heller och när jag väl har det så är det aldrig så många som tolv personer samtidigt. Ändå hade jag tolv likadana vinglas (plus några till i en annan serie). De fick jag av en vän för några år sedan. Jag hade fest och hon råkade slå sönder ett eller ett par vinglas så dagen efter dök hon upp med tolv glas som kompensation för de hon hade haft sönder :) Men nu tar jag bort sex av dem, och klarar mig med de sex som blir kvar :)

 

Och om jag dricker vin sällan, så dricker jag champagne eller bubbelvin ännu mer sällan. I vitrinskåpet stod ändå två olika modeller av champagneglas. Inga av dem har jag köpt själv. Dessa fyra tycker jag är vackra, men för tjocka för att kännas sköna att dricka ur. Då behåller jag de andra två jag har, som jag fick i julklapp för många år sedan, på ett väldigt mystiskt sätt. Jag vet fortfarande inte vem jag fick dem av, utan det kom en avi i posten med ett paket att hämta. Jag hade då eget företag. Jag hämtade paketet som visade sig vara en fin trälåda med två superfina champagneglas och en flaska champagne inbäddade i träull från ett företag jag aldrig hört talas om :) En välkommen överraskning!

 

Jag sorterar även bort ljuslyktan, som jag visserligen gillar, men för att släcka ljuset inuti måste jag skjuta upp en av glassidorna, och den blir väldigt varm när ljuset är tänt så jag drar mig för att tända det, och då har det förlorat en del av sin charm. Förvaringsflaskan i glas använder jag inte då halsen är för smal för något annat än dryck.

 

Om jag skulle skriva en IN/UT lista varje vecka skulle det bli rätt så tråkigt då väldigt få saker hittar sin väg in hit numera :)

 

Men här kommer en lista på de saker som ändå kommit hit från årsskiftet, alltså på fyra månader:

 

* Förvaringslåda för julsakerna

* Nya doftljus, tre stycken

* Min underbara rosa flanellklänning från Odd Molly, 50 % rea ;))

* Nya jeans och ett linne till dottern

* Ny pyjamas till dottern

* Ny mascara och rouge

* En DVD-film plus nytt minne till kameran

* En hallspegel

* Ett klätterträd till katterna

* Affirmationstavlor

* Sopset från Iris hantverk (present)

* Nya sommardäck



Det är alla saker som har kommit in här sedan nyår, samtidigt som massor av saker har hittat sin väg härifrån :)


Jag gillade en metod som Jeanette skrev i kommentar till mitt förra inlägg:


"hos mig är det en in - två ut.
då får man tänka redan innan man går till butiken.
och väl i butiken blir det att tänka samma tanke igen.
stoppar mången inköp.
t ex om jag får syn på en fin tröja... hm... vilka två tröjor hemma är det som jag inte vill ha.
enkelt val. det blir oftast ingen tröja.
eller så har jag rensat tröjorna hemma och insett att jag har behov av t ex en viss sort.
tänket före och efter är det intressanta."


Ett bra sätt att fundera ordentligt innan inköp och stoppar alla typer av impulsköp.

 


Kommentarer
Postat av: Marie

Gillar verkligen sådana här in och ut-listor! Och så skriver du en liten story om en del saker! Roligt och inspirerande som vanligt!

2012-04-20 @ 09:43:46
Postat av: jeanette sandelin

så roligt att du gillar min tanke.

men underklänningen... va synd...

en sådan önskar jag mig.

kram från dalsland//

2012-04-20 @ 13:24:02
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: Irene

Fina tallrikar - gillar färgen!

Kul historia med champagnen, haha :-)

2012-04-20 @ 16:05:43
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: Birgitta

Oh vad härligt - nu får du mer space också!

Sådant där som är obekvämt (lyktor man riskerar bränna sig på, flaskhalsar som är för smala o s v) - varför ska man behålla det?



Kul med presenten - lite mystik kan ju vara på sin plats; i alla fall i sådan där trevlig form!

2012-04-20 @ 23:40:09
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Jag har en fundering som du gärna får reflektera kring i bloggen (och som kom upp angående dina vinglas)-svensk konvention säger ju att man ska ha servis för 12 dvs. ett större sällskap-men jag är inte jätteförtjust i att ha större fester. Är det då god feng shui att ha fler så att man kan välkomna fler gäster eller att gå på sin egen magkänsla?

2012-04-21 @ 09:24:46
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0