Nöjd med ditt liv?

En barndomsvän till mig, Eva Lindström-Ejderholt, skriver krönika i Nerikes Allehanda. Denna tycker jag är så bra att jag vill dela den med er:


"Viktig fråga

Det är en helt vanlig torsdagskväll.
...
Jag har lagat laxgryta med citron och rosmarin. Alla är hemma och vi pratar om sånt man pratar om; skolan, jobbet, vad vi ska göra i helgen och andra småsaker.
Plötsligt slutar Vilma lyssna, tuggar förstrött på en morotsbit och säger:
"Om ni dog nu, skulle ni vara nöjda med era liv då?"
Jag tror att både Anders och jag hickar till lite grann.
Jag tycker förstås att vår familj är alldeles unik.
Men jag tror ändå vi lever ganska vanligt. Dagarna går på rätt så bra, ungar, jobb, kompisar, åtaganden... Ja, ni vet, att-göra-listan är rätt så lång.
Och just det där att "Fundera på om du är nöjd med ditt liv" hamnar ganska långt ner på den.
När vi har ätit klart och plockat undan blir jag stående med disktrasan i handen.
På tv:n gapar nåt meningslöst barnprogram, hallen ser ut som ett bombnedslag och Anders sorterar pappersinsamlingen och nynnar entonigt, glatt.
Det är inte särskilt glamoröst.
Jag tänker på Vilmas fråga.
För det är en viktig fråga.
Det är klart jag skulle kunna tänka mig en del annorlunda.
Som ett hus med en färdigrustad trappa och en fixad trädgård, ett jobb som matskribent i Frankrike och en bikinimässig kropp och då skulle jag kanske inte ha den där guldstunden som jag vet väntar.
Ni vet när dagen går över i kväll och alla dimper ner i stillheten och ömheten och man kan stå utanför ungarnas sovrumsdörrar och lyssna till deras andetag.
Jag tycker det är en viktig fråga.
"Om du dog nu, skulle du vara nöjd med ditt liv då?"


Viktigt att fundera kring. Är du nöjd med ditt liv? Har du gjort det du ville göra? Har du saker du drömmer om, men som du aldrig får till att verkligen göra? Livet är här och nu, och du är den enda som kan välja hur du vill leva.


Att vara nöjd med det man har är viktigt för att känna livstillfredsställelse, och gör också att man mår bättre och är lyckligare. Om man hela tiden strävar efter något man inte har, och hela tiden vill ha mer är det svårt att känna sig nöjd.


Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

jag behöver inget mer.

sedan jag flyttade till lägenhet slipper jag en halvt inredd vind med bröte som står och väntar. (i 11 år).

jag har den ytan jag ser och det är oerhört befriande :)

i källaren har jag en dörr som krokat av här, en plastjulgran som är pyntad och klar. och stor plat till våra cyklar som ska ner där till senhösten.

dock gärna ett jobb och kanske en bil om jag haft råd.

2012-04-22 @ 12:13:47
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tusen Tack för att du delade denna text! Så tänkvärt! Nöjd är jag med mitt liv. Krävs dock att stanna upp o se allt BRA!Kram

2012-04-22 @ 13:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0