Naturmaterial

Läran om Feng Shui handlar om att leva i samklang och i harmoni med naturen. Ett sätt att göra det är att använda naturmaterial istället för syntetiska material i din närmiljö.


Jag försöker att använda naturmaterial så långt det är möjligt i mitt hem, och det jag har som inte är gjort av naturmaterial byter jag ut mot annat. Mina gardiner är gjorda av linne, mina mattor av ull osv.


 

De sopborstarna jag har i mitt hem är dessa två i trä. I tio års tid har jag bara haft den lilla borsten, som är inköpt på IKEA:s barnavdelning för dottern ville ha. De hade en jättefin serie där allt var gjort av trä, sopborste, torkställning och mopp. Dottern ville ha alla, men då jag pluggade fick vi köpa en i taget. Tyvärr försvann serien ur sortimentet, så det blev bara borsten. Den har jag klarat mig bra med länge, men nu har jag även köpt en större från Iris hantverk. Med många katter och flera kattlådor runt om i hemmet sopar jag ofta. Det är ett mycket härligare sätt att städa än att dra fram dammsugaren för allting.

 

Jag såg också att det finns en ekologisk tandborste, som är helt komposterbar, som jag är sugen på att testa. Tänk vad mycket plast som används för tandborstar varje år. Om alla dessutom byter sin tandborste var tredje månad som rekommenderas blir det mycket onödig plast, när det finns andra alternativ.

 

Tandborsten finns att köpa hos Loveko för 49 kr, men just nu är den prissänkt till 39 kronor. Jag ska testa :)


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Tandborsten känns lite liten och "eljest" - men helt OK! Det känns bra att använda en tandborste i trä!



Förutom att jag önskar dig en trevlig helg får du gärna kika in och än mer gärna anta utmaningen...

2012-04-27 @ 18:55:32
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0