Hotell Marigold

Igår kväll var jag på bio, och Långfredagen verkar fortfarande vara en stor biokväll för det var väldigt mycket folk på biografen :)


Vi såg Hotell Marigold, en helt underbar brittisk-indisk film som handlar om ett gäng engelska pensionärer som av olika anledningar bestämmer sig för att lämna England för att istället bo på ett äldreboende i Indien, som marknadsför sig som The best exotic Marigold Hotel.


 

Det är först när de kommer dit som de inser att hotellet är i stort sett fallfärdigt. Under deras vistelse broderas flera fantastiska livsöden och personporträtt fram. Filmen växer allteftersom. Detta är ett drama, men också med mycket humor, värme och kärlek. Det skrattas ofta åt helt klockrena kommentarer, men det finns även en del gulkorn som fastnar hos mig.

 

En av de karaktärerna man inte kan låta bli att tycka om är den unge indiske hotelldirektören, som spelas av Dev Patel som också spelar huvudrollen i en annan superb film, Slumdog Millionaire som gick på TV tidigare i veckan. Han säger flera gånger i filmen att allt blir bra till slut, och om det inte är bra så är det inte heller slut än.

 

Detta är en film som handlar om att söka sin rötter, om nystart, om att hitta sig själv och om att våga gå sina egna vägar som jag varmt rekommenderar.


Nu ska jag ut och tvätta fönster, och idag ska vintern städas bort, även om det igår kväll var så kallt att jag fick ta på mig vinterjackan och plocka fram både handskar och vintermössa igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0