Frihet

Att välja ett att leva ett enklare liv, Simple Living, ger ofta den effekten att det blir ett liv med mer frihet. Frihet på många olika sätt.


Om du väljer att bo enklare, mindre och billigare har du friheten att välja mer hur mycket du vill arbeta. Idag tar boendet en stor del av vår disponibla inkomst. För min del tar boendet en tredjedel av min lön. Det är egentligen för mycket. Det innebär att en dag i veckan arbetar jag enbart för att betala för min bostad, plus några timmar till en annan dag. Vi bor redan litet, då vi har två rum och kök fördelade på 72 kvm. Dottern har sovrummet och jag sover i vardagsrummet, men området vi bor i är populärt och därmed ganska dyrt. Jag har tittat på alternativa boenden i Skåne och där kan jag hitta helt ok hus som skulle kosta oss en tredjedel av vad vi betalar i nuläget. Med ett billigare boende kommer friheten att välja både hur mycket arbetstid vi vill ha, men också vad vi arbetar med. Kanske du vill arbeta med något som inte betalar så bra lön, men som ger dig massor av annat tillbaka?


Att leva ett liv utan skulder ger också en större frihet  att välja ett liv där du inte är lika beroende av att pengar kommer in i en viss storlek varje månad, utan kan välja mer med hjärtat.


Att leva ett enklare liv börjar ofta med att rensa hemma, göra sig av med saker som inte används och saker som inte uppskattas. Ett enklare liv innebär färre saker, men de sakerna som blir kvar är sådana som ger dig glädje varje gång du använder dem. Att tex leva med färre kläder ger dig möjligheten att bara ha sådant som passar dig, din livsstil och som du känner dig vacker i. Varje dag! Varför skulle du ta på dig något annat???


Att välja ett enklare liv gör det möjligt att hoppa av ekorrhjulet, ger fler valmöjligheter (inte färre!) och många gånger också ett större lugn inombords. När du valt ett enklare liv betyder det att du inte behöver jämföra dig med någon annan. Du väljer det du tycker om och eftersom inköpen är så mycket färre innebär det att du har möjlighet att välja bättre kvalitet och ändå spendera mindre pengar. Det innebär att enbart välja sådant som gör dig glad och välja bort allt som inte gör det!

Kommentarer
Postat av: PiaFia

Du är så klok och det är så sant det du skriver!

2012-04-11 @ 19:53:23
Postat av: Therése

Håller med PiaFia...du är så klok! Kram Therése

2012-04-12 @ 06:08:57
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com
Postat av: Hanna

Jag håller på med förenklingsprocessen. Det är en spännande resa! Allt stämmer som du skriver! Det är nästan paradoxalt. Man blir rikare och friare med mindre o enklare. Tack att du skriver! Läser allt. Kram

2012-04-13 @ 16:30:26
Postat av: Birgitta

OJ - här var det mycket än mer viktiga saker som avhandlades.



Att inte bara snurra med i ekorrhjulet - utan stanna upp och reflektera över hur man faktiskt vill ha det!



Är jag beredd på att arbeta så och så mycket för att ha den bostaden, levnadsstandarden jag har?



Är det lycka?



Ska jag fortsätta mitt välbetalda arbete när jag lockas av något helt annat som visserligen betalar sig sämre men som skulle ge så mycket mer livskvalité!?



Måste läsa ditt inlägg igen...Så mycket klokheter! ha en fin söndag!

2012-04-15 @ 05:49:13
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0