Varm eller kall?

För att hitta de färgerna som passar dig bäst kan du börja med att titta på din hårfärg, ögonfärg och tonen på din hy. Har du varma guldiga färger i håret? Eller kanske varmt bruna färger med inslag av rött? Har du cendréfärgat hår med kallare askblonda slingor?


Är dina ögon kallt blå, gråblå eller varmt nötbruna? En varm hudton har en gyllene grundton medan en kall hudton har mer rosa inslag.


Om dina egna färger har varma inslag, passar du bäst i varma färger även på kläderna. Här är exempel på varma, klara färger som passar bäst för en person med ljusa, varma färger, som enligt färganalys kallas för vår. Tänk dig de färger du ser i naturen på våren så får du en bra bild av vilka färger som passar. Klart ljusgrön som björkens första löv, klart gult som påskliljor, klart varmt röd som tulpanerna.

 

Om du däremot har kalla ljusa färger, vilket kallas för sommar (som jag har) så passar du bäst i kallare, mer dämpade ljusa färger. Tänk dig en varm sommardag när alla färger har lite dis i sig. Rosa som malvorna, himlens ljusblå, de mer mättade grågröna färgerna.


 

Ibland hör man människor säga att de inte kan ha tex rött, men alla människor kan ha rött. Det gäller bara att hitta den nyansen av rött som passar dig bäst. Har du varma färger i dig själv passar du bäst i en gulröd färg, medan om dina egna färger är kalla passar du bäst i en blåröd färg.


I min färgpalett kan jag hitta nyanser av alla färger. Om du ser på paletten så passar även alla färger ihop, så utifrån de färger som jag klär i bäst, kan jag plocka ihop ett par som passar perfekt ihop i tex ett mönstrat plagg.


Något som alltid funkar, och som får alla människor att stråla, är att ha kläder i samma färg som dina ögon närmast ansiktet :) Prova får du se vilken effekt det blir! Det innebär också att dina ögon lyfts fram.





En ljus varm färgskala till vänster och en ljus kall färgskala till höger.


Kommentarer
Postat av: Therése

Hej Ansi!

Jag gjorde en enkel färganalys för säkert 15 år sedan på en mässa. Jag fick med mig en liten bok med tygprover på nyanser som tydligen passar mig. Kvinnan sa att jag var "klar vår", finns det något inom färganalysen som heter det?

Jag har cendréfärgat/brunt hår, ganska ljus hud (som får fräknar på sommaren, dock kan jag bli lite brun trots att jag är solkänslig) och gröna ögon (ganska ljusa). Jag tycker att min hud drar åt det rosa, kalla hållet. Kan det stämma?

Jag kanske ska "damma" av den gamla paletten och kolla garderoben...;)

Ha en trevlig lördagkväll!

2011-09-17 @ 19:02:04
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com/
Postat av: Martina

Hej!

Det var väldigt inspirerande att läsa din blogg om färger och garderobsplanering speciellt eftersom jag har gjort en stil och färganalys. Jg fick en annan sorts palett än den du visar. Hur/var an man få tag på den du har, den verkar så smidigt när man vill testa att kombinera färger?

2011-12-08 @ 14:43:33
Postat av: balansilivet

Den paetten jag arbetar med görs av Beauty for all seasons, och skräddarsys för varje individ utifrån sina egna färger på hud, hår och ögon. Och, ja den är supersmidig för att kolla hur två, eller tre, färger ser ut ihop och testa sig fram till olika färgkombinationer

2011-12-08 @ 20:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0