Sockerfri månad

På morgonen i bilen på väg till jobbet brukar jag lyssna på radio, och Morgongänget här i Göteborg gillar jag. Denna veckan har de pratat mycket om Sockerfri oktober, som är en utmaning de ska börja med till helgen.


Att ha en månad helt utan socker är en bra start för att äta mindre socker. Att undvika godis, glass, choklad, kakor, läsk etc är ett första steg.




Men sen tillkommer allt dolt socker som vi kanske inte alltid tänker på. Socker som finns i bröd, juice, yoghurt, skinka, leverpastej, färdigmat osv. Kolla på innehållsförteckningen och om du vill äta sockerfritt en månad ska det vara max 10 g kolhydrater per 100 g, gärna ännu mindre.


När jag kollade deras nystartade sida på Facebook har de förslag på vilka regler som ska gälla under hela oktober månad.

1 En frukt om dagen är OK. Frukt innehåller inget raffinerat socker...
2 Två glas vitt vin / helg. Vill man ackumulera dricka 8 glas en helg är det OK...
3 Godis, läsk, kakor, bullar, kexchoklad m.m. är självklart no no.
4 Läs på alla produkter och kolla sockerinnehållet. I princip allt innehåller socker.
5 Upplev hur det känns att smaka på en kaka eller godisbit efter en månad. Du kommer att få en chock :-).


Det där sist kan jag intyga när jag förra våren åt enligt LCHF en period. När jag sedan tog en bit mjölkchoklad var det så äckligt sött att jag var tvungen att spotta ut det, och jag är i normala fall en riktig chokladälskare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0