Simple living och Feng Shui

I helgen fick jag en kommentar som fick min hjärna att spinna vidare. Ofta är det era kommentarer som sätter igång tankar hos mig, vilka resulterar i ett nytt inlägg.






I kommentaren stod bland annat "Kan ibland känna mig udda i att tänka feng shui, välja bort sånt som inte är viktigt, kämpa för att få mer lugn och ro, mm."


Är det fler av er som känner igen er i detta?? Helgen som har varit spåddes bli en riktig shoppinghelg. Lönefredag för de flesta, hösten har kommit, vi har kommit ikapp efter att kanske ha överspenderat under semestern, så nu spådde handlarna att det skulle bli riktig köprusch i affärerna. För många är en lördag i ett shoppingcenter ett nöje, så även för mig tidigare.


Men så började jag känna mig övermätt på alla prylar och blev trött i hela kroppen av att gå i affärer och fylla sinnet med mer saker man kan köpa. Blev ibland även lite äcklad över alla prylar som hela tiden fylls på i affärerna.


Feng Shui är något jag varit mycket intresserad av i över tio år. Trots det har jag också haft för mycket prylar hemma. Jag tror det blev mycket så under tiden jag pluggade. Jag hade dåligt med pengar och kunde inte köpa dyra saker. Då köpte jag istället fler saker på rea och fyllde min garderob med "reafynd" från bla Lindex. Det var kläder som jag kände att de dög, fast jag egentligen ville ha något annat, men som jag inte hade råd med. Nu har jag lärt mig att det är bättre att avstå från kvantitet och låta de där billiga sakerna få hänga kvar i affären, och istället köpa färre saker men bättre kvalitet och saker jag verkligen vill ha. Det har resulterat i att jag har betydligt färre saker hemma, men det jag har ger mig glädje att använda. Jag tycker om mina saker, tycker de är vackra att se på, ta på och blir glad av dem.


Att leva efter simple living och Feng Shui innebär inte att leva asketiskt, utan att leva medvetet. Att välja sånt som verkligen ger något. Det innebär att dekorera hemmet med färre saker, men de dekorationer vi väljer ska tala till oss på ett positivt sätt. Har du färre saker framträder även de sakerna du tycker om mycket bättre. I röra försvinner de i det allmänna virrvarret.


Simple living innebär också att själv välja hur du använder din tid. Vi behöver balans och lugn och ro, lika väl som vi behöver aktivitet och energi. Men många människor fyller sina almanackor med för mycket saker, och glömmer stillheten. Denna helgen var det bokmässa i Göteborg, och jag hade tänkt gå dit. Men jag kände att det jag behövde denna helgen var att bara ta det lugnt. Vara ensam, ta hand om mitt hem, ta hand om mig själv, njuta av hösten. Så jag valde bort bokmässan med alla intryck och människor, och njöt av en underbar helg med mina katter. Då blev jag även glad när en vän oväntat dök upp igår eftermiddag för en fika och en pratstund.


Så för att återgå till kommentarem - att välja bort sådant som inte är viktigt är nödvändigt för att kunna leva ett autentiskt liv. Ett liv där du själv bestämmer och gör medvetna val. En så enkel sak som att fika med vänner kan vara en sådan sak. Mina vänner vill gärna träffas över en fika, men istället för att vara hemma hos någon gå ner på fiket i närheten. Jag tycker inte att det ger mig så mycket att betala 25 kr för en kopp te och sitta och titta ut över en parkeringsplats. Dessutom tycker jag att det oftare blir bättre samtal när vi sitter hemma. Djupare och mer nära. Jag älskar att gå iväg och fika på café, men då gärna ett café som ger mig ett mervärde tex ett trädgårdscafé med vacker miljö eller ett café i en vacker byggnad. Något som ger mig en extra dimension till fikastunden, och naturligtvis gott att välja på ;)

Kommentarer
Postat av: Yve

Jag känner igen mig väldigt mycket. Och håller med dig. Jag märker att jag tänker efter mer o mer innan jag köper nytt. Visst är det kul att ibland förnya men samtidigt är det då skönt att göra sig av med annat gammalt så att det inte bara blir mer saker.Känner som du att jag blir "övermätt" Visst är det en skön känsla när man tänker o känner "simply living"

2011-09-26 @ 11:57:41
Postat av: Irene

Tusen tack för Ditt gulliga inlägg om min blogg!!!



Jag känner igen mig i den där kommentaren, eller åtminstone gjorde jag det förr... minns t.ex. att jag följde med en kompis en solig lördag till ett köpcentrum och hon gick runt i tiiimmmmmar för att kolla på barnkläder och jämföra priser..

Jag blev helt slut av alla intryck så jag fick sätta mig på en bänk och vänta :-). När hon till sist bestämt sig för ett visst plagg, som förstås fanns på den första butik vi gått in på, ja då var det plagget borta ;-) så då blev det att gå till de andra butikerna för att hitta något likvärdigt..

Det här var mer än 10 år sedan, men än idag minns jag tydligt hur bortkastat jag tyckte det var att springa runt i ett köpcenter en hel vacker höstdag! Och inte nog med det, vi tillbringade ju 3 timmar i bilen också för att ta oss till och från Sundsvall ;-)



Andra gånger om jag följt med någon till detta ställe så har den personen ofta sagt efter ett tag: "Ska inte DU köpa nåt???", så visst ter man sig lite annorlunda om man inte går in för att shoppa. Shopping är ju numera en hobby för många människor, som man väljer att lägga sin lediga tid och skattade pengar på. Men jag tycker att man mer och mer hör att folk fått nog av detta, att de insett att de lyckokickar shoppingen ger bara håller i sig för stunden. Och att det tar alltför mycket tid från familjelivet och vardagssysslorna.



Jag går själv bara in på butiker om jag tänkt köpa något, däremot går jag gärna på café och fikar, det känns lyxigt då det inte sker så ofta :-), men precis som Du säger så är miljön därinne viktig. Är det ett rörigt café mitt i "smeten" så är det för mig inte värt det...



2011-09-26 @ 12:51:44
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Yve: Visst är det härligt när man efter utrensning bara omger sig med saker som man tycker om, som man blir glad av att använda. Att tänka i termer av en sak in - en sak ut är kanonbra. Imorgon åker en gammal tv-bänk till loppis :))



Irene: Visst är det härligt att unna sig lite vardagslyx. Fika eller en god middag på ett trevligt ställe är definitivt något jag sätter upp på kontot för vardagslyx ;) Att shoppa kan vara trevligt när man är ute efter något speciellt och hittar något man verkligen tycker om, men jag föredrar små, mysiga affärer där jag kan gå och botanisera bland vackra saker. Däremot är jag så trött på shoppingcenter och de stora kedjorna.



P.S Klart jag skriver positivt om min favoritblogg ;))

2011-09-26 @ 21:05:33
Postat av: Anonym

Hej!

Jag häller med dig om allt;) Själv blir jag rent ut sagt fysiskt trött när jag tänker på alla prylar jag har. Och jag vill helst inte skaffa fler! Då man som jag ärvt saker från de äldre generationerna är det svårt att slänga. Man kan ju spara det som är mest användbart och det som är finast men hur avgör man det?

Ja har i all fall gått med i nätverket på Facebook!

Många hälsningar från Marie

2011-09-27 @ 17:03:56
Postat av: balansilivet

Hej Marie!

Ja, saker man fått i gåva eller i arv brukar kunna vålla bekymmer, men tänk så att de du ärvt sakerna från skulle inte vilja att du fick bekymmer pga deras saker eller att du skulle må dåligt över det!! Det är inte i saker minnena finns! Behåll de saker du tycker om, saker du använder och tycker är fina. Om det är saker som du ändå ställer på vinden eller förvarar i en låda någonstans gör det ingen lycklig, eller hur? Så även när det gäller gåvor och arv, tänk likadant som du gör när det gäller andra saker. Behåll det du tycker om och använder, som är helt eller som du tänker laga. Gör dig av med resten. Vill du behålla minnen, fotografera de saker du vill minnas och behåll de saker som har störst betydelse!! Efter min farmor har jag tex behållt en liten statyett som hon fick av mig en gång för länge sen, med ett kattroll. Dels symboliserar det hela hennes väsen, och dels är det något som jag en gång valde till henne. Men böcker och andra prylar jag ärvt kan jag med gott samvete göra mig av med, och hoppas att de kan glädja någon annan.

2011-09-27 @ 18:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0