Mer sömn

Näe jag börjat stänga av TV:n på kvällarna har jag märkt att jag blir trött mycket tidigare. Ungefär en timme tidigare än när jag satt och slötittade på TV och zappade mellan olika kanaler för att se om det fanns något jag kunde tänka mig att titta på.


 

Numera har jag bara på TV:n när det går något jag verkligen vill se, annars stänger jag av den och kanske läser en bok i stället. Men att jag blir trött mer naturligt visar för mig bara vilken effekt TV:n med ljud och det blåaktiga ljuset har på hjärnans vakenhet. Att titta på TV innan vi somnar gör det svårare för hjärnan att koppla av, och sömnforskare säger att vi ska stänga av TV:n minst en timme innan vi ska sova så hjärnan kan varva ner och vara fri från intryck.

 

Jag kan  bara hålla med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0