Hejdå ekorrhjulet
Senast lästa bok för mig är Hejdå Ekorrhjulet där Thomas Lerner har intervjuat ett gäng människor som har valt att på olika sätt leva ett enklare liv.
Det är intressanta människor vi får möta i boken, men också ett antal forskare inom området tex Bodil Jönsson som väl nästan alla svenskar vid det här laget vet har skrivit boken Tio tankar om tid :)
En av de intervjuer som berörde mig mest är med psykolog Mats Alvesson, som har skrivit boken Tomhetens triumf. Han forskar kring människors köpbeteende. Han talar om att frihet ofta jämställs med konsumtion och att ju flera konsumtionsmöjligheter det finns desto större skulle friheten bli. Enligt hans mening är det tvärtom då själva konsumerandet kräver att man accepterar en ofrihet i arbetslivet. Konsumtionens följder tex inköp, underhåll av prylar och användandet av dem kräver en massa tid.
Han menar också att bakom den grandiosa fasaden bakom varumärken lurar tomhetens triumf. Han delar in det vi köper i två grupper - den socialt oberoende och den socialt laddade konsumtionen. Den som är socialt oberoende handlar om saker som toalettpapper, värme i bostaden, potatis medan den socialt laddade konsumtionen handlar om möbler, kläder, bilar. Saker som vi väljer för att visa vilka vi är. Det är när vi handlar saker där upplevelsen påverkas av vad andra tycker och vad andra redan har skaffat sig. Det intressanta blir då inte vad man äger, utan hur man ligger till i förhållande till andra. Då köper vi mer och mer och försöker hålla jämna steg, eller helst steget före grannar och vänner. Konsumtionshetsen ökar.
Enligt honom är det viktigt att förstå mekanismerna bakom detta konsumtionsspel och vara nöjda med det vi har. Det kommer alltid finnas någon som har en finare bil, nyare mobiltelefon med fler funktioner, en större villa etc och om vi ger oss in i det sociala spelet kommer både vi och miljön att bli förlorare.
Intressanta tankar som jag tar till mig. Visst är det så att mycket av det vi handlar också handlar om en sorts identitet. Jag tror ju inte att det enbart handlar om kvalitet när jag nu sitter här i min jeansklänning från Indiska, en Odd Molly-kofta och svarta Hunter gummistövlar. Visst blir jag påverkad av allt jag har omkring mig, precis som de flesta. Jag tror dock att jag väljer dessa saker för att jag tycker om dem och för att jag har användning för dem. Men visst kan jag funderar när jag tittar på denna jeansklänning från Odd Molly och tycker den är jättefin.
Men någonstans inom mig protesterar hela mitt väsen mot att köpa en jeansklänning för drygt 2900 kr. Då är den jag har på mig idag från Indiska minst lika fin :)) Sen gillar jag mycket av Odd Mollys kläder och när jag handlar färre plagg kan jag kosta på mig dyrare plagg som jag verkligen älskar, men där går det en smärtgräns.
Hur tänker du om socialt laddad shopping???
Det är intressanta människor vi får möta i boken, men också ett antal forskare inom området tex Bodil Jönsson som väl nästan alla svenskar vid det här laget vet har skrivit boken Tio tankar om tid :)
En av de intervjuer som berörde mig mest är med psykolog Mats Alvesson, som har skrivit boken Tomhetens triumf. Han forskar kring människors köpbeteende. Han talar om att frihet ofta jämställs med konsumtion och att ju flera konsumtionsmöjligheter det finns desto större skulle friheten bli. Enligt hans mening är det tvärtom då själva konsumerandet kräver att man accepterar en ofrihet i arbetslivet. Konsumtionens följder tex inköp, underhåll av prylar och användandet av dem kräver en massa tid.
Han menar också att bakom den grandiosa fasaden bakom varumärken lurar tomhetens triumf. Han delar in det vi köper i två grupper - den socialt oberoende och den socialt laddade konsumtionen. Den som är socialt oberoende handlar om saker som toalettpapper, värme i bostaden, potatis medan den socialt laddade konsumtionen handlar om möbler, kläder, bilar. Saker som vi väljer för att visa vilka vi är. Det är när vi handlar saker där upplevelsen påverkas av vad andra tycker och vad andra redan har skaffat sig. Det intressanta blir då inte vad man äger, utan hur man ligger till i förhållande till andra. Då köper vi mer och mer och försöker hålla jämna steg, eller helst steget före grannar och vänner. Konsumtionshetsen ökar.
Enligt honom är det viktigt att förstå mekanismerna bakom detta konsumtionsspel och vara nöjda med det vi har. Det kommer alltid finnas någon som har en finare bil, nyare mobiltelefon med fler funktioner, en större villa etc och om vi ger oss in i det sociala spelet kommer både vi och miljön att bli förlorare.
Intressanta tankar som jag tar till mig. Visst är det så att mycket av det vi handlar också handlar om en sorts identitet. Jag tror ju inte att det enbart handlar om kvalitet när jag nu sitter här i min jeansklänning från Indiska, en Odd Molly-kofta och svarta Hunter gummistövlar. Visst blir jag påverkad av allt jag har omkring mig, precis som de flesta. Jag tror dock att jag väljer dessa saker för att jag tycker om dem och för att jag har användning för dem. Men visst kan jag funderar när jag tittar på denna jeansklänning från Odd Molly och tycker den är jättefin.
Men någonstans inom mig protesterar hela mitt väsen mot att köpa en jeansklänning för drygt 2900 kr. Då är den jag har på mig idag från Indiska minst lika fin :)) Sen gillar jag mycket av Odd Mollys kläder och när jag handlar färre plagg kan jag kosta på mig dyrare plagg som jag verkligen älskar, men där går det en smärtgräns.
Hur tänker du om socialt laddad shopping???
Kommentarer
Trackback