Entré

Att arbeta med Feng Shui i hemmet innebär att skapa en ljus hemmiljö där vi kan fylla oss med kraft och energi. Energin i hemmet kommer in från entrén, vilket gör entrén, ytterdörren och hallen till något att ägna extra energi och tanke bakom.


Det är det första som möter dig själv varje dag du kommer hem, liksom dina besökare, så här ska du samla upp energin som sedan fortsätter in i resten av hemmet.





Börja med att se hur det ser ut på utsidan. Hur ser närmiljön ut? Är entrén till huset tydlig? Det är viktigt att ingången till trädgården (om du bor i hus) är välmarkerad och välkomnande. Entrén bör också vara väl upplyst. Det är också viktigt att entrén till din bostad är vacker året om. Samla inte skräp eller trädgårdsredskap precis vid entrén. Förvara inte heller soptunnan i närheten av entrén. Försök att hitta en annan plats att ställa den, och så kan du ställa fram den just den dagen den ska tömmas.


Utsmyckningar av olika slag passar bra tex en  vacker sten, trädgårdskonst (själv är jag väldigt förtjust i sådan glasbubblor som sitter på en metallstång :)) eller något annat som du tycker är vackert.


Så här ser min entré ut just nu:





När man bor i hyresrätt kan det vara svårt att påverka hur entrén ser ut, men jag har tur då högra sidan är en liten uteplats som hör till min lägenhet, så här pysslar jag :) Andra sidan, som tillhör grannen, brukar jag strunta i att titta på. Där står ofta ett par cyklar och hela platsen är fylld av maskrosor. Här har jag bra belysning, både i form av en lampa på väggen och en ljuslykta som jag tänder när jag väntar besök. Entrén är vänd mot öster så här är morgonsol, men resten av dagen ligger det i skugga. De röda pelargonerna lyser upp och för även de med sig eldelementet. De blommar fortfarande väldigt fint, men när de ger upp för i år planterar jag rosa ljung här. Trädet i krukan är en forsythia som blommar med gula blommor tidigt på våren. Den mår inte så bra just nu, så jag ska klippa ner den och se om den mår bättre till våren. Annars ska den bytas ut. I urnan, som har samma färg som ytterväggen, har jag några kvistar trollhassel som jag tänkt hänga kristaller i. Kristaller för mig sig vattenelementet.. Trä och jord finns det naturligt massor av i trädgården :)) Metallelementet är i minoritet just nu, men den vita blomman och materialet i ljusluktan är metall. Jag gillar även dekorationen på väggen.





Till höger är min lilla uteplats (har en större på baksidan med västerläge :)). Där står ett litet bord och två stolar, så jag kan sitta här ute och dricka morgonte i solen. Jag har även placerat ett fågelbord här, så både katterna och jag kan sitta inne i köket och titta på fåglarna när de äter maten. En dag hade en liten hasselmus bestämt sig för att det var en bra bostad :) Gräsmattan tar sig inte så bra här då det är en häck strax till höger om bilden, så här är planen att göra ett trädäck. Längst in har jag en dynlåda där vi förvarar våra uteleksaker som krocket, badminton, boccia, boule, frisbee mm


När energin kommit in genom ytterdörren är det viktigt hur du tar hand om den i hallen. Hallen bör vara ljus, om du har dagsljus här är det bra. Om inte, och du inte kan göra något åt det, som i min hyreslägenhet, är det viktigt att använda belysning för att göra hallen ljus och välkomnande. Är det något ställe du bör börja med att rensa och ta bort röran så är det i hallen. Hur ser det ut när du kommer hem? Är det högar med skor och väskor överallt, jackor som hänger lite varstans. Vilken känsla förmedlar det? Börja med att ta bort det som inte behövs eller används, och ordna sedan bra förvaring åt de saker som ska vara kvar. Att säsongsförvara skor och ytterkläder någon annanstans än i hallen är en bra början.


Försök skapa en så välkomnande känsla som möjligt. Det första du ser när du kliver in genom dörren bör vara något vacker. Väggen du ser när du kliver in i ett rum kallas för power wall. Kolla vad du har på din power wall? Kanske är det dags att ändra där? En vacker blomma, en tavla som tilltalar dig, foton på familjemedlemmar eller en vacker skulptur är några förslag.


Det är vikigt att du inte låter hallen bli en "sambandscentral" med saker som alltid är på väg någon annanstans. När jag städar brukar jag börja städa i hallen, för när hallen är ren känns hela hemmet så mycket renare :))

Kommentarer
Postat av: Yve

Vår hall är väldigt stor och det är ju bra med 6 personer i familjen men också svår att få mysig.Mycket kläder,skor o väskor m.m blir det,och som du skriver så samlas allt som ska vidare någonannanstans gärna här. Men tyvärr möts man i vår hall - mittemot ytterdörren - av två stora spegelgarderober något som jag förstår inte är det bästa inom Feng-shui.Har du något bra tips vad man kan göra åt det? Förutom att byta ut dom som jag inte kan göra i dagsläget. Bakom finns en stor klädkammare så dom är inte heller flyttbara.

2011-09-24 @ 15:41:16
Postat av: balansilivet

Du har rätt i att det inte är bra att mötas av sin egen spegelbild när man kliver in genom dörren. Därför är det ingen bra placering att ha spegeln mittemot dörren. Dessutom studsar den energi som kommer in genom ytterdörren tillbaka ut igen. Om ni inte kan byta dörrar till garderoberna är ett enkelt och billigt sätt att hänga ett draperi framför. Då har du speglarna tillgängliga om du behöver, men slipper mötas av din egen spegelbild varje gång du kommer hem. Välj ett fint tyg som passar in i hallen, beroende på vilket element som behöver tillföras. Tänk också i termer av yin och yang. Hur ser resten av hallen ut? Behöver du mer yangenergi eller behöver du lugna energin?

2011-09-24 @ 16:31:43
Postat av: Anna-Lena

Inspirerad av ditt inlägg så rensade jag upp på bron och grusgången framför och ställde fram en lykta och tände ett ljus. / ALB

2011-09-24 @ 17:06:20
Postat av: Yve

Tack för tipset.

2011-09-24 @ 17:34:20
Postat av: MaryJane

hey är allt bra?:)

2011-09-24 @ 18:22:22
URL: http://bashment.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej, fiffig blogg :) Allt bra? Lust att följa varandra via bloglovin?

2011-09-24 @ 18:27:32
URL: http://www.johannaagren.blogspot.com
Postat av: Isabelle

http://www.videofy.me/v/281949



Kolla på videon, där pratar jag om vad jag stör mig på , så irreterande för 3 små supersöta tjejer var nära och dö igår på slussen!

2011-09-24 @ 19:11:29
URL: http://isabellealberti.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Anna-Lena: Vad roligt att du blev inspirerad :)) och att du är så snabb att gå från tanke till handling ;)

2011-09-24 @ 20:30:56
Postat av: jessika

var med och tävla om en dubbelring med kors på, från pearls of anca! :D

2011-09-25 @ 08:04:43
URL: http://kallasjessika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0