Enkelhet




Simplicity, eller simple living, kan vara svårt när allt omkring oss ropar "Mer", Mer", Köp mer", "Du behöver mig för att känna dig lyckad". Men att leva med mindre öppnar upp en väg till det som är viktigt i livet, tystnad, närhet, relationer, möjlighet att tänka klart.


I går på väg hem från jobbet, vilket tar ca 20 minuter med bil, lyssnade jag på radio. På den tiden hann jag höra reklam för Linas matkasse (som jag själv har), ett annat företag som levererar matkassar samt ett företag vars reklam började så här "Klockan är kvart i fem, dagis stänger och du är sen...känner du igen dig? vi kan ordna barnpassning och dagishämtning". Företag som erbjuder liknande tjänster har exploderat i antal senaste tiden, och avdrag för hushållsnära tjänster har ju bidragit till det. Visst är det bra att det finns möjlighet att köpa vissa tjänster som man kanske inte vill göra själv, men om man väljer att arbeta så mycket att man inte hinner hämta barnen i tid på dagis, utan betalar någon annan för att göra det, vilket i sin tur innebär att man måste använda en del av de pengarna man tjänat in för att betala för den servicen känns det som något är väldigt snett! Då hade det varit bättre att inte arbetat den där sista timmen, eller hur lång tid det nu tar att tjäna ihop kostnaden för barnvaktsservicen, och istället hämta sina barn själv. Allt hänger ju ihop!

Vad tänker ni om detta? Det vore roligt att höra era synpunkter.

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Enkelhet! Ett så vackert och rikt ord som betyder så mycket för mig.



Du har helt rätt i ditt tänk i ovanstående inlägg.



När jag jobbade drog jag själv ner på arbetstiden (ledig onsdagar) för att hinna/orka med livets alla krav (läs tvätt,städ,matlagning mm mm). Det var det bästa beslut jag tagit i livet och det räddade mig från att gå in i den berömda väggen. Jag hade långa och stressiga arbetsdagar med 3 timmars daglig bilpendling till jobbet. Om jag inte hade gått ner i arbetstid hade jag förmodligen köpt en städ/tvätt/stryknings-tjänst för att orka jobba så mycket. Helt bakvänt enligt mig. Att jobba mindre för att orka mer betyder för mig mer än att hela tiden konsumera nytt. Det är trots att en skillnad på behov och önskan =)



Det är en kostnad att gå ner i arbetstid men det är en investering i livskvalitet.

2011-09-10 @ 19:13:22
Postat av: balansilivet

Visst är det galet när ekorrhjulet snurrar så snabbt. Att gå ner till 80 % är bland det bästa jag gjort!

2011-09-11 @ 09:38:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0