Att stå emot

Som jag skrivit här på bloggen förut har jag nyligen startat ett nätverk på Facebook för alla oss som vill leva ett enklare liv, och vill ha andra att diskutera med. Nätverket hittar du här: http://www.facebook.com/pages/Simple-living-n%C3%A4tverk/153001898124749?sk=wall&filter=1#!/pages/Simple-living-n%C3%A4tverk/153001898124749





Där skrev en tjej häromdagen ett inlägg, eller egentligen en fråga som jag tyckte var så intressant så jag spinner vidare på den här på bloggen.


Hennes fundering var hur andra tänker och agerar i motsättningen mellan att leva ett enklare liv, att vara nöjd med det man har och med habegäret som sätter in när man ser alla fina saker överallt. Saker som man egentligen inte behöver, men som pockar på uppmärksamhet.


Min egen strategi för att bekämpa det habegäret är att inte gå i affärer mer än om jag är ute efter något speciellt. När det gäller kläder tittar jag inte ens på vad som kommer längre. Jag är fullt nöjd med det jag har i min garderob nu, efter ett par års omstrukturering. Numer älskar jag allt som finns där, och det är betydligt färre saker än för ett par år sedan. Men, jag vet också att om jag börjar titta på allt fint som kommer in i affärerna blir jag troligen sugen på att köpa saker. Så för min del är det enklaste att sluta titta ;)


Vilka strategier använder ni för att stå emot habegäret när det sätter in???? Fortsätt gärna diskussionen här på bloggen, eller logga in på nätverkets sida och skriv en kommentar där....eller varför inte både och ;))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0