Använd dina styrkor

En del av positiv psykologi är att fokusera på det som fungerar bra, och få det att fungera ännu bättre. Alla har vi i vår personlighet styrkor och svagheter. Ett bra sätt att lyfta fram det positiva hos varje individ är att identifiera och lyfta fram våra styrkor. Det är ett bra sätt att lyfta självförtroendet och självkänslan och ger ökat välbefinnande. Det kan även hjälpa dig att nå de mål du sätter upp för dig själv.





www.authentichappiness.org finns det ett test som kallas för VIA Survey of Character Strength som kan hjälpa dig hitta dina styrkor. VIA står för Values in Action. Testet är på engelska och tar ca 40 min att göra. Under fliken Questionaries hittar du detta test och flera till.


Att arbeta på att utveckla dina starka sidor, det man redan är bra på, gör att du fördjupar din kompetens inom dessa områden och dina styrkor kan även hjälpa dig att komma över olika svårigheter eller hinder som kommer i din väg. Att fokusera på de svaga sidorna och försöka utveckla dom ger inte en lika positiv effekt. Det är alltid bättre att fokusera på det som redan är bra, och försöka utveckla det till att bli ännu bättre!


Människor som känner till sina styrkor, och använder dom, mår bättre och presterar även bättre har forskning visat.


När jag gjorde testet blev mina topp fem styrkor;


* Entusiasm och energi

* Nyfikenhet och intresse för världen

* Tacksamhet

* Älskar att lära

* Uppskattning av det som är vackert och "excellence"


Dessa styrkor ska jag arbeta vidare med att utveckla. Vilka är dina styrkor?

Kommentarer
Postat av: Therése

Intressant!

Jag ska nog ta och sätta mig med testet i helgen...nu blir jag nyfiken! Jag gillar tanken på att jobba vidare med det positiva. Jag börjar nog vanligen i andra änden..

2011-09-15 @ 21:42:28
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Ofta är det väl så att vi lägger mycet mer tid på att fokusera på det som inte är bra, som ger oss negativ energi istället för att fokusera på det som fungerar bra, vilket ger positiv förstärning och ger en positiv spiral

2011-09-20 @ 22:17:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0