Älskade höst

Den härliga hösten är här. Jag älskar hösten och det finns många bra anledningar att älska höst





1. Luften är hög och klar vilket gör det lätt att andas djupa andetag. Härligt!


2. Nu finns en chans för nystart. Det är på hösten, efter en lång sommar, vi känner en lust att göra förändringar i vårt liv. Lär dig något nytt, våga vara kreativ och välj en kurs från höstens alla kurser som du vill lära dig, lär dig dreja, ta skepparexamen så du själv kan segla båten nästa sommar, lär dig ett nytt språk (själv vill jag lära mig franska då jag älskar Frankrike, lär dig måla eller spela ett instrument. Gör något bara för dig själv!


3. Det är mysigt. Kryp upp i soffan med en skön filt, tänd ett (eller flera) ljus, fixa en brasa om du har turen att ha en öppen spis, gör en kopp gott te, läs en bok och ät chokladpraliner (långt kvar till nästa sommar:))


4. Höstens kläder är så mysiga. Speciellt innan det blivit riktigt kallt. Svep in dig i sköna sjalar, stickade tröjor och ge dig ut på en långpromenad.


5. Om det regnar kan du stanna inne och bara pyssla om dig själv. Ta ett varmt bad, fixa tånaglarna och se en bra film.


6. Ta tillvara allt naturen ger. Skördefester och marknader finns det överallt om du inte odlar själv, eller vill ge dig ut i skogen och plocka svamp. Laga mustiga grytor, gör äppelmos och goda grönsaksröror. Frossa i alla härligheter som är i säsong nu!


7. Naturen är så vacker i sina sprakande höstfärger, innan den går in i vinterns vila


Vilka är dina anledningar till att älska hösten?

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Jag älskar också hösten.



Jag instämmer i allt ovan och till punkt 2 kan jag tänka mig att lägga till att hösten ger tid. Tid att tänka, tid att landa, tid att ändra inriktning i livet och tid att "bara vara". På sommaren finns det så många "måsten". Vi skall hinna så mycket på så kort tid. Behöver vi verkligen det?



Hösten är en perfekt tid att rannsaka oss själva vad vi egentligen vill med våra liv. Det är vårt liv, inte andras liv vi skall leva. Nu tror jag att vi tänker rätt lika i detta så för dig är det nog inget nytt. Jag önskar dock att så många fler skulle unna sig att tänka till för livet blir så mycket skönare när man släpper en massa onödiga "måsten".



Jag vet inte, kanske är det något som kommer med ålder. Man blir tryggare i sig själv och behöver inte bekräftelser från andra på samma sätt.



Oj, det blev långt =)



Hoppas din höst blir lång och skön.

2011-09-22 @ 10:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0