The Happiness Project



Så har jag då läst klart boken The Happiness Project, där Gretchen Rubin bestämmer sig för att under ett års tid testa olika teorier för att bli lyckligare. Hon har ett tema varje månad, och under det temat ett antal föresatser som hon ska hålla sig till under månaden.


"Dagarna är långa, men åren är korta" är en fras som återkommer flera gånger under loppet av året, och det kan vi nog alla känna igen oss i. Veckorna verkar mest bestå av måndag och fredagar som vi konstaterat på jobbet, och årstiderna kommer och går snabbt.


"Tiden går och jag fokuserar inte tillräckligt på de saker som betyder mest" tänkte Gretchen och bestämde sig för att lägga ett år på projekt lycka


Hon läser mycket litteratur (som även är hennes största hobby och passion) både vetenskapliga studier, filosofi, skönlitteratur, religion för att ta reda på vad som gör människan lycklig. Hennes slutsats blir bla sova mer, träna, kramas, gräla på rätt sätt, skaffa fler vänner, inte skvallra, utmana sig själv, städa garderober, leva i nuet, skriva tacksamhetsdagbok, meditera och utöva skrattyoga. Hon prövar även meditation, skrattyoga och hypnos, men tycker inte att det är något för henne.


En av de viktigaste delarna för henne blir att yttre ordning skapar inre lugn, och hon rensar och rensar för att sedan organisera det som blir kvar, och blir så till den milda grad överbevisad över vilken skillnad det gör att bli av med sin röra att hon enträget försöker få sina vänner att anamma samma sak.


Jag gillar boken. Den är tydlig, fullspäckad med tips där Gretchen delar med sig av sina erfarenheter, både positiva och negativa. Hon påpekar dock att alla har sin egen resa, sitt eget lyckoprojekt och inget projekt är det andra likt. Men från Gretchens erfarenheter finns det mycket positivt att hämta.


Jag kommer köpa den här boken när den kommer ut på svenska i november, för här känns det som att det finns massor med saker att komma tillbaka till, igen och igen.



Kommentarer
Postat av: Yve

Den ska jag hålla utkik efter.Just nu läser jag Simply Living - bra läsning.

2011-10-11 @ 09:57:06
Postat av: balansilivet

Det finns mycket bra böcker att läsa ;) Själv ska jag till biblioteket och låna Köp inte den här boken av en tjej som hade köpstopp i ett helt år.

2011-10-11 @ 15:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0