Skapa ett enklare liv

Att skapa ett enklare liv innebär att du gör utrymme för att göra det du verkligen vill göra med din tid. Att göra det du älskar.


Ibland är det svårt att tänka i termer av enklare liv när hemmet svämmar över, dammsugaren står framme för att försöka hinna med att städa av någon gång, tvätten hopar sig i tvättkorgen, för att inte tala om det som redan är tvättat och måste in i skåp och kanske också strykas innan. På jobbet hopar sig uppdragen och almanackan börjar vara fulltecknad nästan fram till jul.


Ja, ni vet kanske vad jag menar. Ibland är det svårt att hitta det där lugnet även om viljan är stark. Men det finns en del tips att ta till för att ändå kunna skapa tid att göra det du verkligen vill göra, och inte bara hålla sig flytande.


Ett första steg i att förenkla hemarbetet är att PLANERA. Även om det låter präktigt och tråkigt underlättar det enormt mycket att ha en planering.


Börja med att göra en veckomatsedel så behöver du inte varje dag fundera på vad ni ska äta på kvällen. Allt finns dessutom hemma och om något måste tas upp från frysen görs det på morgonen, så allt är klart för middagen när ni kommer hem.


För att kunna se till att allt finns hemma är det superbra att ha en inköpslista när du veckohandlar. På den listan kan du skriva upp dels det som behövs specifikt till veckans måltider, men också mer sällanköpsvaror som behöver kompletteras med.


En annan sak som underlättar och förenklar är att rensa i röran och skapa mer utrymme hemma. Dels är det skönare för själen, men det gör också att städningen går både fortare och lättare. Resultatet blir att du lägger mindre tid på städning. Få bort så mycket saker från golvet som möjligt. De saker som skall behållas organiseras på ett bra sätt, och inte ha massor av saker stående framme som samlar damm.


När man är hemma är det lätt hänt att massor av tid går åt till att titta på TV, sitta vid datorn, uppdatera på Facebook och kolla mail. Jag vet själv att ibland har nästan hela kvällen redan gått när jag är klar med dessa saker. Bestäm dig för att stänga av elektroniken och fokusera på det du vill göra, när du vill få något gjort.






Att ta hand om dig själv är en viktig del i att skapa mer energi och ett sätt är att försöka få tid att vara ensam varje dag, kanske du vill meditera 20 minuter, eller bara få tid att lyssna till dina egna tankar.


Försök även få tid för att röra på dig varje dag. Det behöver inte innebära att åka till gymet eller en organiserad träning, utan en promenad på 20-30 minuter varje dag räcker. Åh, vad jag saknar min hund som gjorde att jag kom ut och promenerade ett par timmar varje dag. Men 20 minuter kan vara en stund på lunchen, på väg hem från jobbet eller en stund på kvällen.


Ta dig tid att fundera på om du verkligen använder din tid till att göra det du vill göra, eller om du slösar bort din tid på sådant som egentligen är oväsentligt och oviktigt för dig?? Fundera på vad du vill fylla din tid med, och börja göra något av det som DU önskar.



Kommentarer
Postat av: Therése

Rullorna är igång igen...jag behöver verkligen dra i handbromsen för att stilla mina tankar och känslor. Jobbet tar upp för mycket av min energi... Jag jobbar inte full tid rent fysiskt, men tyvärr upptar jobbet även en stor del av mina tankar även när jag är ledig, vilket jag inte mår bra av.

Tack igen Ansi, för att du ständigt påminner mig om vad som är viktigt! Jag läser din blogg varje dag och uppskattar att du uppdaterar den så flitigt. Stor kram Therése

2011-10-18 @ 20:50:17
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com
Postat av: Hanna

Å TACK igen för superbra blogg!! Tänk att det finns någon som tänker som jag! Du inspirerar mig till att ännu mera rensa bland saker, uppbokningar, och "måsten". Man behöver påminna sig. Det är så lätt att dras med i den allmäna hetsen... Du påminner mig om vad som är viktigt och hjälper mig att lita på min egen känsla i att välja noga när det gäller tiden, människor och saker. Har ingen annan som stöttar mig i detta. KRAM till dig fast jag inte känner dig "på riktigt". / Hanna

2011-10-18 @ 21:57:32
Postat av: Anna-Lena

Än en gång tog jag till mig ditt tips om att "stänga" ner den digitala världen för ett par timmar och tog itu med lite pappersarbete som legat och väntat på mig. När jag väl gjort det, loggade jag in på FB och chattade med en nära vän ca 10 minuter. Avslutade kvällen med ett litet kvällsfika innan sängen kallade.

Du är otroligt duktig på att skriva inspirerande, jag dras lätt med i dina handfasta tips! :) / Anna-Lena

2011-10-19 @ 07:55:41
Postat av: balansilivet

Therese: Det där är tyvärr ett problem du delar med många andra. Trots att man valt att arbeta deltid tar jobbet ändå så mycket utrymme och skapar så mycket stress. Finns det något du kan göra för att inte låta jobbet äta upp din energi? Förut hade jag jobbmobilen påslagen även när jag var ledig, men nu stänger jag av den. Med gott samvete :) Jag är ju ledig!



Hanna: Tack för dina ord!! Det finns många som tänker som vi, fast vi kanske är utspridda. Har du gått med i Simple Living nätverk på Facebook? Där kanske du kan komma i kontakt med fler som tänker likadant. Kram till dig med!



Anna-Lena: Så glad jag blir att kunna inspirera! Och visst får man mycket gjort när man "stänger av" ;))

2011-10-19 @ 16:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0