Rensa garderoben

När årstiden ändras, och det är dags att flytta ut sommargarderoben och förvara den någon annanstans tex på vinden i en tyggarderob eller nerpackad i lådor (eller både och som jag har ;)) och plocka fram de tjockare kläderna inför kallare årstider, (i morse fick jag skrapa rutorna på bilen för första gången denna höst så kylan är på ingång) passa då även på att rensa bland dina kläder.





När sommarkläder och sommarskor ska packas ner, kolla om det är något du inte har använt denna sommar. Om du inte använt det detta året, är chansen att du vill använde det nästa sommar ganska liten. Kolla också om det är skor som har blivit så slitna att det är dags att kasta. Kanske finns det kläder du vill ha kvar, men som behöver lagas. Passa då på att göra det innan du packar ner dem, så de är färdiga att använda nästa vår när du packar upp dem igen.


Samtidigt som du går igenom sommarkläder och rensar bland dem, är det även ett ypperligt läge att titta igenom höstkläder, skor, stövlar, jackor, halsdukar, sjalar, vantar, mössor - ja allt du använder under hösten och vintern. Även här är det läge att se över vad du vill behålla,  vad som kommer att användas och ta bort det som är överflödigt. I helgen rensade jag bort halsdukar och mössor som har legat till sig ett tag, och som jag insåg aldrig kommer användas mer. Även stövlar ska få sig en genomgång, både mina och dotterns.


Jag vill leva med färre saker totalt sett i mitt hem, och kläder har på något sätt ackumulerats under åren. Nu är det dags att gå igenom vilka saker jag faktiskt tycker mycket om, och vilka saker som bara har fått stanna för de är ju ändå rätt snygga, de är praktiska osv men som inte används. Jag har tex två västar - en rosa och en vit, för jag gillar båda färgerna. Men det blir oftast den vita jag använder då den passar till allt. Det innebär att det är dags för den rosa att flytta ut, även om jag gillar den. Känner du igen dig i detta?


Höst och vår, i samband med säsongsbyte i garderoben är det ett kanontillfälle att samtidigt rensa och undvika den typen av uppsamling som jag har haft i flera år. I vår familj, dvs jag och dottern, har vi även ett ganska stort antal svarta stövlar, i olika modeller och olika klackhöjd. Där ska det också rensas ordentligt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0