Pengar...eller livet?

 

I Ann-Christin Grammings bok Köp inte den här boken skrev hon om en amerikansk bästsäljare, som är en handbok för hur man systematiskt minskar sitt beroende av lönearbete och i större utsträckning lever det liv man själv vill leva, Your money or your life. Jag blev intresserad av att läsa boken, och har satt upp den på min "att-läsa-lista" ;)


Målet med boken är att läsaren ska bli finansiellt intelligent, och boken ställer frågor som:


- Hur mycket är tillräckligt mycket pengar?


- Tillbringar du tillräckligt mycket tid med vänner och familjen?


- Är du pigg när du kommer hem från jobbet?


- Har du möjlighet att ägna tid åt de saker du vill?


- Om du skulle bli uppsagd från ditt jobb, skulle du se det som en möjlighet?


- Är du nöjd med vad du har tillfört världen?


- Har du slutit fred med dina pengar?


- Reflekterar ditt jobb dina värderingar?


- Har du tillräckligt mycket kapital för att klara dig som arbetslös eller sjukskriven under sex månader?


- Är ditt liv helt? Passar alla pusselbitar, jobb, utgifter, förhållanden, värderingar ihop?


Ett citat från boken som jag gillar:


"I grund och botten tror vi att vi måste arbeta för att betala räkningarna - men vi spenderar mer än vad vi tjänar på mer än vad vi behöver, vilket gör att vi måste arbeta för att tjäna pengar som vi kan spendera på fler prylar."


Detta är en bok som jag helt klart vill läsa själv!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0