Lyckomanifest

Nyligen har BBC formulerat ett lyckomanifest för att försöka öka det psykiska välbefinnandet hos invånarna i en hel stad.


En hel del av dessa punkter känner vi igen från vad lyckoforskningen har kommit fram till fungerar och ger ett ökat välbefinnande, sen fungerar inte alla saker på alla människor.


* Bli fysiskt aktiv. Motionera en halvtimme om dagen tre gånger i veckan


* Räkna upp dina glädjeämnen. Tänk efter varje kväll vad du känner dig glad och tacksam för. Försök att komma på minst fem saker


* Samtalstid. Prata ostört med din partner eller bästa vän en timme varje vecka


*Plantera någonting. Utnyttja din trädgård, en balkonglåda eller en kruka. Håll växten vid liv!


* Skär ner på ditt TV-tittande till hälften (intressant råd från ett tv-bokag;))


* Le mot och säg hej till någon du inte känner. Gör det varje dag


* Ring till en vän. Ta kontakt med en vän som du inte har sett på länge och föreslå att ni ska träffas


* Se till att skratta gott minst en gång om dagen


* Unna dig något extra varje dag. Ta dig tid att verkligen njuta av det hör "lilla extra"


* Var snäll och hygglig i vardagen. Gör en god gärning för någon varje dag




Detta var det lyckomaifest som BBC formulerade. Fundera på hur ditt egna lyckomanifest skulle se ut, och gör en egen lista över saker som ökar ditt välbefinnande :)

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Det där med att räkna upp dina glädjeämnen har jag börjat med-jag skriver varje kväll innan jag somnar ner saker jag är tacksam för varje kväll innan jag somnar. Det kan jag rekommendera.

2011-10-25 @ 10:07:50
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Visst är det ett jättebra sätt att få perspektiv på livet, och lära sig uppskatta allt man har omkring sig på ett djupare sätt. Det är ett väldigt bra sätt att medvetandegöra allt man har att glädjas åt :))

2011-10-25 @ 10:55:05
Postat av: CrimsonAnna

det som var härligast är att jag ofta inte kunde begränsa mig till 5 saker utan ville skriva fler-ett mycket vackert problem. Ska nog skriva ett eget inlägg om det.

2011-10-25 @ 15:05:15
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0