Höstskörd och mys ;)

Efter en lååång dag på filmfestivalen med många bra kortfilmer, varav fyra vann pris, bestämde vi oss för en riktig klassisk söndagsmiddag med plommonspäckad fläskkarré, potatis och gräddsås.


 

Då jag fick massor av äpplen av en arbetskamrat häromdagen skulle det också göras massor av gott av dessa.

 



Medan karrén stod i ugnen kokade vi äpplemos med vanilj, som vi sedan åt som tillbehör. Den blev riktig god, och superenkel. Bara skära 1 kg äpplen i mindre bitar, häll på 2 del vatten och låt sjuda i 30 min. Ha sedan i 1,5 del strösocker och lite vaniljsocker. Har du vaniljstång hemma (vilket jag inte hade) kan du istället låta den koka med äpplena för vaniljsmaken.


Och en klassisk söndagsmiddag måste ju avslutas med efterrätt, så då blev det äpplepaj med vaniljsås ;)





Jag hade även tänkt göra äpplechutney men tiden räckte inte riktigt till det idag, så det får bli senare i veckan. Mmm, känns lyxigt att fylla frysen med massa hemgjort med enbart naturliga råvaror.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0