Göra höst

Jag tycker om alla årstider, då jag tycker att varje årstid har sin charm, men det är något särkilst med hösten. Jag gillar när en ny årstid börjar och jag, mitt hem, min garderob, min trädgård, min mat förändras lite för att passa den nya årstiden. (Dottern börjar prata om längtan efter julen, men det vill jag vänta med en månad till ;))


Hemma har jag gjort höst, både inne och ute





När hösten kommer vill jag ha mer textilier, gärna tjockare och i mörkare färger. Fårskinn passar nu, tycker jag. Sommaröverkastet är utbytt mot den tjocka, fluffiga, mjuka fuskpälsen som både jag och katten gillar att ligga på.


 

I soffhörnan är sommarens jeansblåkuddar utbytta mot mörkare beige och en fluffig vit kudde. Mattan kommer ev att bytas ut, men jag vill inte ha för mycket överslag avjordelementet, som redan finns mycket av i mitt vardags- sovrum.

 







Det mörknar tidigare på kvällarna, så då tänder jag i lyktorna och myser några timmar innan läggdags.








Ute har trädgårdsmöblerna plockats ihop, sommarblommor åkt på komposten och flammande ljung står för färginslagen. Dessa är placerade så de syns även inifrån då jag inte är ute i trädgården så mycket längre.








Kärleksört och höstastrar strålar ikapp med ljungen, och utelyktan tänds för att ge ett skimmer åt trädgården i skymningen.


Om någon månad är det dags att låta hösten övergå i vinter, vilket för mig först innebär julens alla ljus och traditionella färger av rött och grönt, och naturligtvis äkta gran och alla andra dofter som hör till. Efter jul byts det ut mot mer frostigt vintervitt.


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Oh, det tycker jag också om-att göra höst/vinter/vår. Jag känner igen mig i hur du tänker göra i vintern. Till jul brukar jag ha mycket rött i köket, passar till de blå väggarna, och vitt och silver i vardagsrummet.

2011-10-19 @ 20:42:22
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Anonym

Åh vad fint och mysigt du har det!

Inspirerande!

Hälsningar Marie

2011-10-20 @ 10:05:53
Postat av: balansilivet

Anna: Visst är det härligt att bejaka tjusningen i varje årstid, och lyfta fram det vackra. Vintertid för mig är mycket vitt, frostigt, silvrigt, men också julens glada färger.



Marie: Tack! Jag trivs mycket bra i min lilla lägenhet ;)

2011-10-20 @ 12:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0