Fyra årstider - mitt liv på landet

Så heter en av mina favoritbloggar. Jag blir så inspirerad av att läsa om hur Ann-Charlotte på tre år har gjort stora förändringar i sitt liv. För tre år sedan började hon blogga om sitt stora intresse, inredning. Hon kunde inget om datorer, inget om fotografering, men hon lärde sig. Då hon har ett öga för det vackra och är duktig på att stajla fina bilder har hon fått många uppdrag att fotografera och stajla för olika inredningstidningar.


Hon startade eget företag, och har fullt upp med det, tack vare sin blogg. Ni hittar den här http://mittlivplandet.blogspot.com/


Så här skrev hon idag, vilket jag tycker passar så bra in i min livsfilosofi om ett enklare liv. Ge en upplevelse, gärna något att göra gemensamt, istället för massa prylar! Strunta i köphetsen nu till jul, och låt december bli en tid för avkoppling, njutning och gemenskap istället!!!


"Sedan måste jag berätta att jag har gjort världens bästa grej idag..jag har bokat julbord för  vår familj, mina föräldrar (skilda, men vi umgås alla), syskon och syskonbarn . Det blir min julklapp till dem. Vips så slapp jag tid att springa i affärer och vi får en kväll istället tillsammans att prata och umgås. Är det inte det julen går ut på? Nu behöver jag bara tänka julklappar till barnen och de önskar sig få saker men stora. Nu är det långt kvar till jul, men i december tänker jag ta semester från företag och köpstress. Då ska jag banne mig göra allt som jag älskar till hundra procent.
Förr gillade jag det där med att springa i affärer, nu gillar jag njuta...gå i affärer på mina villkor. Kanske köpa lite fina blommor , titta lite osv. Att köpa klappar för köpandet skull..det har jag slutat med."





Hos oss kommer det inte bli så mycket julklappar i år. Dottern vet redan vad hon får, då vi ska åka till New York tillsammans, men några paket att öppna kommer det att bli också, och det får hon inte veta vad det är ;))

Annars vill jag att det ska vara en tid då vi julpysslar, pyntar, bakar, gör julgodis, myser, spelar spel, tittar på film, umgås med vänner, går på julkonsert. Springa runt i affärer i jultid är inte så mysigt. Förr gillade jag att titta på julskyltningen, men den börjar ju så tidigt numera att det tappat sin tjusning. För ett 15-tal år sedan brukade vi gå och titta på skyltningen i stan, och sen gå till en söndagsöppen bar och dricka glögg och äta pepparkakor. Då var det en mysig tradition.

Hur vill du ha det i december inför julen?? Trots att det bara är mitten av oktober, knappt, så är det dags att börja fundera på hur du vill ha det, så du inte dras med av den allmänna hetsen, utan kan fira jul så som du vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0