Ett passionerat liv

En sak som lyckoforskningen pratar mycket om. som stärker lyckan och tillfredsställelsen med sitt liv, är att skapa flow och hitta något som fyller en med passion.


När tycker du att livet är som bäst? När har du stunder då du njuter med både kropp och sjä, och känner dig levande och uppfylld med det du gör? Sådana stunder är stunder med flow, som är små glimtar av passion. Du kan själv skapa fler sådana stunder, och själv framkalla dem oftare.


Passion upplever du när du hittar något du verkligen brinner för. En del av er vet direkt när ni läser detta vad ni brinner för, vad som får era hjärtan att klappa lite fortare - andra känner sig kanske lite frågande. Då är första steget att försöka väcka passionen vid liv, och pröva olika saker för att se vad som fångar dig. Passion innebär att vilja något så pass mycket att du kan ge dig hän och att envist fortsätta, att inte ge upp.


För att få en känsla för vilka saker som väcker din passion kan du också börja bli mer uppmärksam på de stunder när du går helt upp i något, och glömmer tiden. Vad är det du gör då? Alla har sådana stunder, mer eller mindrer ofta, och om du blir medveten om vad som försätter dig i tillstånd av flow har du börjat få lite mer koll på vad du passionerat ägnar dig åt.





Du kan också pröva att skriva en passionsdagbok där du varje dag svarar på frågorna

- vad är det som fått mig att känna att jag växt som människa idag?


- vad har fått mig att krympa som människa idag?


- när har jag känt mig som mest levande idag?


- uitfrån dessa svar - vad vill jag fokusera på imorgon?


Tanken bakom dessa frågor är att börja reflektera över din vardag, samtidigt som de sår frön till nya tankesätt, att sätta dig själv och dina tankar i rörelse. Du börjar ställa nya frågor till dig själv, och börjar uppmärksamma vad som faktiskt fyller dig med glädje, energi och passion :))

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för en tankeväckande text!

Helena.

2011-10-26 @ 09:35:04
Postat av: Suzann

Vilket tänkvärt inlägg! Ja, det är i och för sig alla dina inlägg:) Men det här tog jag till mig och nu ska jag börja jobba med frågorna. Ibland måste man stanna upp och tänka efter lite och just frågan "Vad brinner jag för?" har dykt upp lite då och då på sistone ... Och jag har svårt att sätta fingret på något exakt, ibland kan jag rabbla upp hur mycket som helst, men oftast blir det lite tomt - för vad är det som fångar upp mitt intresse så mycket att jag glömmer tiden? Tål att tänkas på.

Ha en härlig dag!

Kram Suzann

2011-10-26 @ 09:37:42
URL: http://vardagssaker.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Helena och Suzann: Jag blir så glad över er feedback, och så roligt att det väcker tankar hos er. Hoppas ni hittar er passion! Min passion är iallfall att hjälpa andra att skapa sig ett något bättre liv ;) och så min dotter och alla djuren förstås! Ridning är något som är så fantastiskt roligt att tiden alltid går alldeles för fort

2011-10-26 @ 09:57:13
Postat av: Inger

Mycket tänkvärda ord. Tycker mycket om ditt inlägg "äkta kärlek", som gick direkt till mitt hjärta. Tack för en läsvärd blogg.

2011-10-27 @ 07:00:07
Postat av: balansilivet

Inger: Tack ;) Visst är det härligt med kärleken mellan människa och djur

2011-10-27 @ 10:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0