Är du medlem??

Hos min favoritbloggare, Irene med bloggen Feng Shui - harmoni i hemmet läste jag igår ett inlägg om ett fenomen som jag själv råkade ut för så sent som i söndags. Inlägget är från en krönika, pubicerad redan 2000, men kanske ännu mer aktuellt idag, 11 år senare.





"Är du medlem?
Överallt stöter jag på frågan. Om jag skall flytta pengar på banken, köpa en soffa på Ikea eller handla en doftgran på OK.
- Är du medlem?
- Har du medlemskort?
- Är du kund här?
Den sista frågan är ganska fruktansvärt korkad. Om jag står i luckan på banken med en kölapp, vad ser jag ut som då?"

"Något som liknar medlemsskap är VIP-kort och klippkort typ "du-får-elfte-pizzan-gratis". Jag gick med i alltihop. For som en stolle mellan butikerna för att uppfylla minsta reklamnyck.
- Köp en video här och du får hyra tio filmer gratis i Kramfors, hämta nyckelringar till barnen på Lantmanna och suga mjukglass på busstationen tisdagar udda veckor under sommarperioden juni-augusti, industrisemestern undantaget - kan ej kombineras med andra erbjudanden.
Ett tag hade jag VIP-kort för att köpa linsvätska!!
Livet bestod av att uppfylla löjliga kriterier och medlemma sig. En samhörighet som inte hade något annat syfte än att kunden blev livegen företaget.

Jag har för mig att medlemmar ringer till varandra ibland. De träffas. Och de grillar korv. Jag tror jag skall ringa OK och föreslå ett helgläger. Vi kunde sitta i Aspnäs och byta kvitton.

Det handlar inte om gemenskap. Det handlar om att tvinga oss till ett mönster.
Var noggrann när du väljer din tillhörighet. Välj varsamt.
Vem skall få DEJ som medlem? Det finns bara en som du. Du är inget kollektivt kolli. Du är underbar.

Numera svarar jag stolt i kassorna:
- Neej, jag är inte medlem.
Vilken frihet. Jag är själv. Jag kan. Jag behöver inte kryssa mellan butikerna, inte pricka för och hålla fram, inte bevisa.
Priset är den elfte pizzan.
Den kan jag vara utan."


I söndags var jag i en djuraffär för att titta på en större klätterställning till mina katter, och såg att de hade väldigt bra pris på en riktigt bra kattsand, och kattsand går det åt en hel del när man har sex katter ;) så jag tänkte passa på att köpa. I kassan fick jag frågan om jag var med i deras kundklubb, för då skulle jag få det 80 kr billigare. Vad bra, tänkte jag, ännu billigare. Då visade det sig att det bra priset de tryckt upp stort enbart gällde om man var medlem i deras kundklubb. Jag gillar inte att vara medlem i massa kundklubbar, som dessutom skickar ut massmail hela tiden.


När jag sorterade ut bland mina kort åkte både H&M kort, Lindexkort, Kapp-Ahl kort, Coop kort, Skopunkten kort mm mmm ut. Plånboken blev så tjock att den knappt gick att stänga med alla dessa kundkort i kreditkortsformat som slängs efter en så fort man vill handla något i en affär. Affärer som jag bara handlar i någon gång ibland, och får rabattkuponger hela tiden, vilket ofta gör att man funderar om det kanske är något man behöver köpa. Iallfall jag tycker det är mycket skönare att själv välja var jag vill handla, och när! Och plånboken känns mycket mer lätthanterlig utan alla dessa "medlemskort".

Kommentarer
Postat av: Anna

Känner så igen mig i det du skriver :-) men en smart grej som jag upptäckt är att både Åhléns och MQ räcker att visa id-kort så får du dina bonuspoäng. Bra för det är inte alltid man har sina medlemskort framme eller om man ens hittar de.

2011-10-12 @ 15:02:43
Postat av: balansilivet

Visst kan det vara bra att få rabatter, men oftast handlar det om att binda upp oss som konsumenter att handla mer i deras affär. Ibland måste man ju också komma upp i en viss köpesumma för att få någon typ av bonus, tex på H&M. Det kanske kan göra att man handlar mer än man från början hade tänkt, och då går ju den ev ekonomiska vinsten bort.



Om man däremot har favoritaffär, där man ändå oftast handlar, kan det vara bra att bli premierad för det och få bättre rabatter. Tveeggat det där med kundklubbar tycker jag. Visst blev jag glad att få min kattsand till halva priset när jag handlade, men jag trodde extrapriset gällde för alla kunder.

2011-10-13 @ 09:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0