Snart advent

Vaknar upp till ett soligt och varmt Göteborg. Idag ska dottern och jag på julmarknad på Tjolöholms Slott, men så mycket julkänsla blir det inte när jag tom kan gå ut utan jacka :)


Innan vi åker ska jag se över mina julsaker. Se om något kan sorteras bort som jag tröttnat på, se om det är något jag saknar och vill förnya. Med åren kan ju stilen ändras och saker jag köpte för tjugo år sedan kanske inte riktigt är vad jag vill ha idag.


Innan advent är det även bra att se över sin adventsstake, se om alla ljus fungerar eller om det behöver kompletteras, fundera på vilka ljusarrangemang du vill ha. Förra året sorterade jag bort den adventsstaken jag har haft i alla år, och köpte istället en bricka i zink och nummer att fästa på ljusen. Så vill jag ha det i år också :)


Jag tycker det är fint med vitt och silver, men till jul föredrar jag ändå den röda färgen. Efter jul däremot brukar jag plocka in mer av det silverfärgade som jag tycker är så fint på vintern.

 



En krans att sätta på dörren, eller kankse på väggen inomhus. Det tråkiga är att den blir fortare torr inomhus, och eftersom jag bor i lägenhet blir det inomhus även på min ytterdörr. Ett sätt att förlänga livslängden är att komma ihåg att spraya den med vatten emellanåt.




Ett sätt att göra jul- och adventsfint är att plocka in grenar från naturen. Jag brukar alltid gå en sväng upp i skogen och plocka lite granris att sätta i en Höganäskruka.





Lyktor är fint både inomhus och utomhus. En sådan här lykta på pinne skulle jag kunna tänka mig att ha i trädgården.




Att göra en välkomnande julentré skänker glädje både åt dig själv varje gång du kommer hem, och också för dina gäster och förbipasserande. Styling till denna entré är gjord av Minna Mercke Schmidt för Allt i Hemmet. I senaste numret av Livet på landet kan du läsa mer om henne, och hur hon förverkligade sin dröm om ett liv på landet och hur hon började arbeta med växter och blivit känd framförallt för sina kransar. Härligt att läsa om människor som har drömmar, som vågar ta steget att förverkliga dem och som lyckas. Livet på landet är en ny tidning, som kommit ut med fyra nummer, men som snabbt har blivit min absoluta favorittidning!




En annan sak som är viktigt för oss är att göra julgodis ;)) Nästa helg ska det bakas lussekatter och göras någon sorts julgodis, troligen något som innefattar marsipan, nötter och choklad, kanske även lite nougat :)


Har du barn kan det även vara bra att redan till första advent se över luciaattiraljer, kolla om lucialinne eller tomtedräkt fortfarande passar eller om det behövs större storlek. Kolla även om luciakrona och tärnljus fungerar, så slipper du stå där kvällen innan lucia och konstatera att du hade behövt köpa nya, och i affären är de slut sedan länge. 


Kommentarer
Postat av: Biggan

Skönt att du skriver att smaken kan förändras - för när det gäller julen så kan det ju vara kruxet!

Jag får dåligt samvete när jag vill "föryngra" jullåde-innehållet...

2011-11-20 @ 21:44:39
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Förra året rensade jag bort en del julsaker som jag tröttnat på och lämnade in på loppis. För sådant jag har tröttnat på, är ju nytt för andra. Så istället för att kasta kan ju någon annan få chansen att julpynta billigt :) Och på 20-25 är har jag ju ändrat mig ganska mycket, och även smaken, så varför ska jag plocka fram saker till jul som jag har vuxit ifrån? Nej, tänk enligt Feng Shui till jul som alltid annars - omge dig bara med saker du tycker om, och om du inte tycker om det - gör dig av med det! Lycka till!

2011-11-21 @ 08:09:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0