På mitt nattduksbord

Jag var tonåring på 80-talet och Thåström, med Ebba Grön, Rymdimperiet och Imperiet var en stor del av min tonårstid. Jag hade varenda skiva och gick på varenda konsert i min hemstad, Örebro.


Jag kommer ihåg första gången jag såg, och faktiskt överhuvudtaget hörde talas om Ebba Grön. En kille på skolan, som gick i nian och jag gick i sjuan, ringde och frågade om jag ville gå med honom på konsert. Ja, det kan jag väl, svarade jag, vad ska vi se? Ebba Grön, svarade han. Är hon bra, frågade jag. Det är inte en hon, svarade han lite förnärmat. Nehe, men är han bra då, frågade jag igen. Då hörde jag i telefon hur han tyckte jag var rätt dum som inte hade en aning om vilka Ebba Grön var.


Vi gick iallafall iväg på konserten, och musiken fångade mig direkt, men det som verkligen gjorde intryck på mig var Thåström. Hans energi, utstrålning och intensitet på scenen. Killen var sedan länge glömd och jag stod längst fram vid scenen tills konserten var slut.


Så när jag såg den här boken på biblioteket fick den följa med mig hem. Det är inte en biografi, utan en samling av allt som har publicerats om Thåström och hans band genom åren. Intervjuer, skivrecensioner, recensioner från spelningar osv. Jätteintressant att läsa, även om inte alla artiklar tilltalar mig.

 

Biografier överhuvudtaget är intressanta att läsa (om det är personer som intresserar mig naturligtvis :)) och jag tror att det kommer ligga en hel del biografier under granen i år.


Den mest sålda biografin just nu är den om Zlatan, och den tror jag blir årets julklapp, om man ser till i hur många exemplar en enskild produkt säljs i.


Men det har kommit en del andra intressanta biografier också under året.




Apples grundare, Steve Jobs, som nyligen avled, tycker jag vore intressant att läsa om




Eller Patrik Sjöbergs omtalade bok


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0