Köp nu - betala i februari.....

.... har ni sett affärernas "erbjudanden" så här i jultid för att få oss konsumenter att handla ännu mer av saker vi inte behöver, för pengar vi inte har. Brukar du gå på det? Handlar du julklappar för mer än vad du egentligen har råd med?


Varje år ökar julhandeln, för varje år slås det nya rekord - så att många människor spenderar mycket pengar på att köpa julklappar är tydligt.


Men, det är inte värdet i presenten som räknas, och de allra flesta av oss, både barn och vuxna, har mer saker än vad vi behöver. Nu föreslår jag inte att barnen inte ska få några julklappar. Att både få och ge presenter är roligt, men inte när det blir så kravfyllt som det lätt blir till jul. Önskelistorna är långa, många julklappar ska inhandlas och affärerna ropar köp, köp, köp - har du inte pengar nu kan du köpa ändå och betala nästa år! Men hur roligt är det att betala för julklappar i februari. Vilken julkänsla ger det att veta att ekonomin blir förstörd bara för att köpa ytterligare en pryl, till någon som hade klarat sig minst lika bra, eller tom ännu bättre, utan den där prylen?





Julklappar kan också vara saker som inte kostar något alls, eller som är billiga. Det är tanken som är det viktigaste.


Några tips på billiga, uppskattade presenter:


* Nästan alla människor tycker om att gå på bio, teater eller något evenemang - så en biobiljett eller liknande är uppskattat av de flesta


* Något hembakat i en fin burk


* En "presentcheck" på tex barnvakt, fönsterputs eller något annat som du är bra på. Själv hade jag jublat av glädje över några timmars snickarhjälp och tyckt att det var en suverän julklapp


* Förbrukningsvaror som tex en fin tvål, badsalt (som du för övrigt också kan tillverka själv)


* Något gott ätbart, gärna en delikatess, men glöm inte bort beskrivning på hur den ska användas, annars blir det lätt något som blir stående då man inte vet hur och när den ska användas


* Hemstickade raggsockor, eller en trending poncho. Antingen är du duktig att sticka själv, eller så hittar man ofta sådant på olika julmarknader


* Även till barn kan man tänka till och ge något icke-materiellt. Även om barn älskar att öppna paket med nya leksaker kan det även för dem bli för mycket av det goda med paket på paket på paket i en aldrig sinande ström. Ett år gav jag min dotter en helg tillsammans med mig på familjespa på Kolmården. Vi hade en helt underbar helg tillsammans. Att ge barn en upplevelse tillsammans med föräldrar är uppskattat (och så något litet paket att öppna :))


* Även till barn är förbrukningsvaror en bra present. Gillar barnet att måla kanske en riktig målarduk med färg och penslar är en bra present. Om barnet gillar att bygga och skapa kan verktyg och en hög med bräder vara en perfekt julklapp. Har man skapande barn har pysselmaterial i alla dess former en strykande åtgång, och ett litet "pysselkit" är minst lika uppskattat som en dyr present från leksaksaffären.

Kommentarer
Postat av: Biggan

Sedan ett par år har vi helt skrotat julklappar till de vuxna. Vi (vuxna) spelar istället julklappsroulette där vi lagt 1 alt 2 pkt i potten. Paketen får vara värda/inköpta för högst 50 kr.

Leken är så kul - det är den man längtar till!

Denna konsumtionshets står mig upp i halsen!

Var och besökte min hemstad i helgen. Var tvungen att kila in på KappAhl för att köpa en "nattsärk"! Tänkte smått triumferande att snart kommer de att fråga efter MedMera-kort och då ska jag stolt säga att jag inget har.

Medan jag väntar faller blicken på något skrivet vid kassan. Man handlar inte längre med MedMera. KappAhl har egen klubb.

När jag får tillbaka växeln ser jag något rött dubbelvikt stickas in. Visst anar jag...men kommer mig inte för att lämna den tillbaka (ett rabatterbjudande på 20%...). Nästa gång...

2011-11-28 @ 16:37:33
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: Biggan

Sedan ett par år har vi helt skrotat julklappar till de vuxna. Vi (vuxna) spelar istället julklappsroulette där vi lagt 1 alt 2 pkt i potten. Paketen får vara värda/inköpta för högst 50 kr.

Leken är så kul - det är den man längtar till!

Denna konsumtionshets står mig upp i halsen!

Var och besökte min hemstad i helgen. Var tvungen att kila in på KappAhl för att köpa en "nattsärk"! Tänkte smått triumferande att snart kommer de att fråga efter MedMera-kort och då ska jag stolt säga att jag inget har.

Medan jag väntar faller blicken på något skrivet vid kassan. Man handlar inte längre med MedMera. KappAhl har egen klubb.

När jag får tillbaka växeln ser jag något rött dubbelvikt stickas in. Visst anar jag...men kommer mig inte för att lämna den tillbaka (ett rabatterbjudande på 20%...). Nästa gång...

2011-11-28 @ 16:37:55
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Visst är det roligt att spela julklappsspelet :)) Vi gjorde det ett gäng förra året, och det genererade många skratt, och jag skulle gärna vilja få till något i år också, men just nu ser det inte att blir av tyvärr :(



Jag är kluven till kundklubbar. Jag vill helst inte vara medlem någonstans, men samtidigt gillade jag att få 30 % rabatt på de underkläder jag handlade på Lindex idag...

2011-11-29 @ 21:38:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0