Julhandel

Idag är det första november, och snart drar julhandeln igång ordentligt. Julhandeln spås, i år igen, att slå rekord. 1 % mer än förra året spås vi spendera på julklappar och annat som vi köper när det är jul.


Men, innan du dras med i den allmänna köpyran - fundera en gång till! Behöver vi verkligen alla dessa prylar? Behöver barnen ytterligare mängder av leksaker, som många gånger är sönder, eller som de har tröttnat på, bara några veckor efter jul?


Tänk efter innan vad som är viktigt för dig! Hur vill du spendera dina pengar? Vad är viktigt för att få julkänsla? Hur många julklappar klarar din budget? Hur mycket får julklappar till varje person kosta? Om du tänker efter innan är det lättare att hålla budgeten, och inte låta julen spräcka ekonomin.

 

Byter ni vuxna julklappar med varandra? Hur vill ni göra med det i år? Istället för saker kan man ge bort förbrukningsvaror som en god choklad, en lyxig bodylotion eller scrub, hemmagjorda saker eller en gemensam upplevelse. Vuxna har oftast allt de behöver, och mer därtill, så mer prylar behövs sällan, men att göra något tillsammans är trevligt och ofta mycket mer uppskattat.

 

Jag kommer inte köpa mycket julklappar alls i år. Dottern kommer naturligtvis få någon eller några julklappar och så startade vi en tradition med våra vänner förra året där vi träffades och spelade julklappsspelet där var och en köpte någonting för 20-50 kr som vi sedan spelade om. Och sedan brukar jag köpa en julklapp till mig själv (ofta någon god choklad och en bok - men säg inget...det är en hemlighet tills paketet öppnas ;))

 


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Älskade Jul =)



Jag tycker julen är så mysig, varm, röd och omfamnande. När vi kommer till julklappar har vi hittat en balans som fungerar utmärkt. Då alla numera är vuxna köper vi 1 julklapp var för 150 kr som vi spelar julklappsspelet om. Vi har så himla kul under dessa minuter och vissa julklappar åker jojo över bordet (ofta har någon köpt vin och det är alltid populärt). Utöver den gemensamma julklappen köper jag och maken varsin julklapp för 300 kr, alternativt en gemensam för 600 kr, det varierar. Jag är barnsligt förtjust i paket men är också väldigt svår att köpa till då jag inte vill ha något onyttigt. Sedan kan jag ju inte låta bli utan det brukar bli en liten paket var till brorsbarnen bara för att de är så gulliga. Det är inget dyrt men ofta något lite oväntat. I år har jag hittat något utöver det vanliga men vi får se hur det tas emot LOL! Jag tror jag skall anamma din idé om en egen julklapp också. Det lät mysigt. Jag har makens klapp kvar att köpa, de andra är fixade. Jag gillar inte att trängas med stressade julklappshandlare så jag brukar försöka vara ute i god tid och sedan bara njuta av julstämningen.



Jag har haft julkänslor ett tag nu så i år hoppas jag att julen blir speciell.

2011-11-01 @ 09:11:53
Postat av: Lotta

Hejsan! Kul att hitta din blogg. Julklapsjakten har jag varit trött på i många år.Vi köper bara åt våra egna barn inga andra.Ibland kan mannen och jag köpa någon liten sak åt varandra,kanske en bok..



Kram Lotta

Postat av: balansilivet

Beatrice: Jag älskar också julen. Det är en magisk och mysig tid, oavsett hur gammal man är. Själva förberedelserna, julmarknader, pyssel och allt annat. Visst är det konstigt att trots en ovanligt varm höst så har julkänslorna ändå slagit till - tidigt ;) Visst är det roligt med julklappsspelet!! Det var oerhört uppskattat förra året, med soppa, julcheesecake, mys, skratt, stulna paket och en härlig samvaro mellan barn och vuxna. Hos oss var det inget vin inblandat, av naturliga skäl ;) men jag kan förstå att det var populärt när ni bara var vuxna!



Lotta: Visst är det jobbigt med hetsen och trängseln bland folk i affärerna. Förr tyckte jag ändå att det var mysigt att gå ut i december och handla, men det var länge sedan. Det är bara trångt, varmt, hetsigt och inte ett dugg mysigt. Nej, då bokar jag hellre in ett par julmarknader där jag kan gå runt och mysa och kanske handla något hantverk...eller inget alls, utan bara njuta av den mysiga stämningen. I år blir det nog Jul på Liseberg, julmarknad på Tjolöholms slott och kanske även Stora Holms säteri

2011-11-01 @ 10:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0