Hur mycket är lagom?

En tanke som har slagit mig i helgen är - hur mycket är egentligen lagom? När jag håller på att rensa bland mina tillhörigheter och göra mig av med det jag anser vara överflödigt kommer den frågan upp.


Jag läste någonstans om någon som ville leva ett enklare liv, och levde efter principen "the beauty of one" dvs att enbart ha en uppsättning av allt som vi behöver - en tallrik, en mugg, ett glas osv för att inte dra på sig för mycket prylar. Det tycker jag låter både lite väl extremt, och lite väl tråkigt, men hur mycket saker behöver man egentligen??





Den frågan aktualiserades hos mig igår när jag skulle kolla alla mina höst- och vinterstövlar. En del av mina stövlar har stått på vinden i flera år, och har inte använts, men nu bestämde jag mig för att samla ihop alla och se vilka som skulle få stanns, och för vilka det var dags för en flytt. Och då kom frågan - hur många svarta stövlar behöver man egentligen? Hur många svarta stövlar behöver jag?


 

Några stövlar vet jag redan att det är dags för en flytt för. Ett par höga svarta i mocka har redan fått flytta. De har bott på vinden länge, och jag har inte kunnat göra mig av med dem, då jag kommer ihåg hur jag sprang runt på stan för att hitta exakt de stövlar jag letade efter. Men de hade inte blivit använda på minst sju år, så nu var det dags. De svarta bootsen med nitar var de dyraste stövlar jag någonsing köpt när jag köpte dem i början av 90-talet, då jag bodde i New York. De har varit riktiga favoritstövlar, men när jag hade de senast, för ungefär lika många år sedan, upptäckte jag att mina fötter vuxit någon halvstorlek, och de var alldeles för svåra att få på sig. Men av nostalgiska skäl har de fått stanna. På vinden, men slut med nostalgi nu.

De svarta lurviga Vagabondstövlarna köpte jag i en seconhandaffär förra året, fast de var en storlek för stora. Vi skulle på Liseberg och jag hade inga riktigt varma sköna stövlar att ha för att gå där i flera timmar i kylan. Men de åker ut nu, då de ju faktiskt inte är rätt storlek.

 

De övriga stövlarna, och stövletterna, använder jag allihop, mer eller mindre. Jag skulle gärna vilja ha bara ett, eller två par, men jag gillar alla och har svårt att bestämma mig för vilka som ska få flytta. Gummistövlar behöver jag ju, och så har jag ett par med hög klack, ett par med låg klack, ytterligare ett par med låg klack och så två ankelboots.


Och, förutom de svarta stövlarna har jag även stövlar i andra färger;




I den brunbeiga färgskalan. Fast de vita UGGsen är dotterns. Vi har samam storlek och kan låna av varandra.


Så nu är det dags för beslut - Hur många stövlar behöver jag? Hur många använder jag? Vilka ska få stanna och vilka ska få gå?


Jag har tänkt att köpa en hög, smal hylla och alla stövlar ska rymmas i den hyllan är tanken, så det måste gallras lite. Jag köper inget nytt, men det är svårt att sålla bland det jag redan har köpt, en del av dem för många år sedan, men som fortfarande används.


Kommentarer
Postat av: Irene

3?



:-)

2011-11-07 @ 15:13:48
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Några måsten:



Mina Hunter (gummistövlar behöver jag)

Mina UGGS (varma stövlar när det är riktigt kallt)

Mina bruna Primeboots (för att de är så snygga)

Ett par högklackade stövlar (till fest)

Ett par lågklackade stövlar (för de är enklare att gå i)

Ett par ankelboots (som är bättre till jeans)



Sådär, där har jag mitt minimum. Och så olika färger som passar till olika kläder ;) Så tre blir svårt ;))

2011-11-07 @ 21:26:44
Postat av: Irene

Den listan låter bra! :-)



Själv behöver jag ett par vinterstövlar, men har inte hittat några jag vill ha ännu...

2011-11-08 @ 08:56:22
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: Jenny

Många gånger har man långt mer än man behöver och det är så skönt att rensa!

2011-11-16 @ 18:42:40
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Jenny: Ja, visst är det skönt att skapa utrymme, och så härligt att göra sig av med överflöd. Det binder energi att veta att det är proppfullt i alla skåp och lådor. Jag brukar försöka ha någon låda helt tom. Det ger en så skön känsla :)

2011-11-17 @ 07:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0