Ett enkelt och ett lyckligt liv




Bara en påminnelse så här i tid innan jul. Lyckoforskning har tydligt visat att det inte är i materiella saker, eller i position, eller i status vi hittar lyckan.


Däremot i relationer, att göra gott för andra och att vara nöjd med det man har är saker som skänker glädje och tillfredsställelse i livet. Att göra gott för andra kan innebära att tänka på andra som har det sämre och skänka en gåva. Själv skänker jag pengar till ett par organistationer som arbetar för djurens välfärd. Alla saker jag rensar ut går till katthemmets loppis, och så här i jultid skänker dottern och jag ganska många julklappar till barn i Göteborg som av olika anledningar har en tuff jul. Det kan handla om barn som tillbringar julen på kvinnojour, som har föräldrar som sitter i fängelse eller föräldrar som helt enkelt är för fattiga för att ha råd att ge sina barn julklappar.


Vi har ett överflöd av saker, och en del saker som dottern genom åren fått i present har aldrig ens öppnats. En del sådant skänker vi vidare till andra där våra saker kan skänka glädje till andra.


Tänk på att i Sverige har många barn för mycket saker för att hinna upptäcka och glädjas åt det de redan har. Vi behöver inte fylla på det överflödet med ännu mer saker. Visst blir barnen besvikna om inte tomten kommer med paket, och det är inte alls så jag menar, men det behöver inte vara sådana mängder! Många barn sitter nästan helt tomma när alla paket är öppnade då mängden är tröttande.


Till vuxna, som ofta själva kan skaffa sig det mesta de behöver, tycker jag att en upplevelse av något slag är perfekt, gärna något man kan göra gemensamt. På min önskelista står det två prylar; nya fårskinnstofflor, en ny sopborste i trä och sen kan jag tänka mig ett spabesök, massage eller gärna ännu en kväll på Aveqia med matlagning. Det var så roligt, så lyxigt och jag tog faktiskt med mig några tricks hem från kockarna som jag använde när jag lagade mat i helgen :)


Kommentarer
Postat av: Carina S

De sålde fårskinnstofflor billigt på Coop ,beige eller grå.

2011-11-21 @ 19:55:05
Postat av: balansilivet

Jag är aldrig på Coop, men i lördags var jag där för att kolla in deras Green Room, och såg att de hade fårskinnstofflor till bra pris. Får tipsa dottern om det inför julklappsköp ;))

2011-11-21 @ 21:11:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0