En köpfri dag!

Nu på lördag, 26 november, är det En köpfri dag (Buy nothing day). Jag tycker själv ideén är kanon, som en påminnelse om att minska vår konsumtion.


Lördagen 26 november, precis efter lön och några veckor före jul, är det väl tvärtemot köpfest ute i de flesta butiker.


Forskning visar att det finns inget som säger att vi blir lyckligare av att spendera pengar på konsumtion, men det finns vissa undantag. Att spendera pengar på annat än materiella saker, som tex njutning, välmående, göra gott för andra för oss att må lite bättre. Att lägga pengar på att träna, få massage, rida är exempel på vad som gör mig lite gladare och lite lyckligare. Att däremot ofta tänka på vad man saknar, och på vad man skulle vilja köpa, att ha materialistiska värderingar och se sitt eget värde i de saker man har, är något som gör människor mindre lyckliga. Att vara nöjd med det man har ger en större glädje.


Själv planerar jag inte att shoppa något på lördag, men jag kommer att åka till ICA för att handla ingredienser för lussekattsbak, om jag inte hinner göra det idag :)




Visst är detta pepparkakshus, från ett hem i Sköna Hem underbart. Förra året gjorde vi vårt första pepparkakshus, och det var betydligt svårare att få ihop de olika delarna med det smälta sockret än vad jag hade trott. Och tålamod är inte min starka sida, så det hann bli några svordomar innan huset äntligen satt ihop. Vi får se om det blir något pepparkakshus i år. Då vill jag ha ett sådant här fint, med mycket kristyr ;)

Kommentarer
Postat av: Lena

Hej, Jag tycker det är jättebra att du skriver om en köpfri dag, men hur kommer det sig att du har en annons om "de hetaste klänningarna" med uppmaningen "köp nu?" Tycker mig inte se att du haft annonser tidigare.

Hälsningar Lena

2011-11-25 @ 18:34:22
URL: http://lenastorp.lenaost.se
Postat av: balansilivet

Jag har fortfarande inga annonser på min blogg. Tyvärr är det så att när man har blogg på blogg.se har de alltid en annons som ligger direkt efter det senaste inlägget. Det är inget jag kan göra något åt tyvärr, och ingen annons som jag får någon ersättning för alls, och jag skulle helst vilja att det inte var några annonser alls på bloggen. Men vill jag använda blogg.se får jag följa deras regler :(

2011-11-25 @ 19:13:23
Postat av: Lena

Hej,Aha... det fungerar så på blogg.se. Själv har jag egen hemsida och domän via one.com och gör mina två bloggar där. Då behöver jag inte "påtvingas" reklam. Men jag gillar din blogg och reklamen försvinner ju tydligen efter ett tag.

Ha det bra,

Lena

2011-11-28 @ 10:17:09
URL: http://lenastorp.lenaost.se
Postat av: balansilivet

Tack Lena! Ja, det är bara efter det senaste inlägget det är reklam, och den byts ut emellanåt har jag sett :)

2011-11-28 @ 10:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0