Ångest och en stor klump i magen

Igår var vi och hämtade transportburen de små kattungarna använde när de flyttade till sitt nya hem för åtta dagar sen. Tanken var att de skulle bli innekatter i en stor lägenhet i stan, och det kändes bra.


Men igår fick vi veta att de funderar på att låta de bli utekatter. Mitt i innerstan! Med vägar och trafik överallt och nära den stora genomfartsleden. Åh, vad det högg till i mig, och det kändes så fel. Vi räddade livet på dessa små ungar, och valde ut vad vi trodde var en bra och trygg bostad. Vi hade sagt att de skulle vara innekatter, eller få gå ut i en trygg miljö. Ute i innerstan är så långt från en trygg miljö man kan komma!




Inställningen när jag sa att det deras planer inte kändes bra var att de är katter, de klarar sig. Åh, vad jag ångrade att de fick flytta dit. Igår kväll satt jag med en stor klump i magen, och nu vill jag ta hem dem igen, och börja om sökandet efter en bra och TRYGG miljö. Men kan jag det?

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Det tycker jag nog. Det var inte detta ni kom överens om. Oh, så dumt-jag hoppas att det löser sig. Ring till ett katthem och be om råd.

2011-11-18 @ 08:54:03
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Inger

Det tycker jag också. De håller inte vad de lovat. Jag hoppas allt ordnar sig till det bästa. Har själv två katter som både är inne och ute (kattlucka) men vi bor på landet.

2011-11-18 @ 09:55:57
Postat av: balansilivet

Utekatt är ok i trygg miljö, vilket jag även var tydlig med, men mitt inne i stan är ju värsta tänkbara stället att ha katter ute. De lever inte särskilt länge, då trafiken är katters största fiende. Vi har inte räddat livet på dessa kattungar och tagit hand om i flera månader för att sedan låta dem dö i trafiken. Känns tungt idag :((

2011-11-18 @ 11:43:45
Postat av: Beatrice

Fy vad tråkigt! Jag förstår ditt dilemma. Det känns inte alls bra att de först ger intrycket av att de skall få vara innekatter och sedan tycker att "de klarar sig" som utekatter. Är de överhuvudtaget vana vid katter så borde de ju inse att stadsmiljö inte är speciellt lämpligt för utekatter. Du kan ju försöka få tillbaka dem men du har nog inte så mycket chans där, tyvärr. Inte med den inställningen som de visat. Försöker du har du ju i alla fall gjort vad du kan. Jag håller tummarna för missarna och skickar lite mod =)

2011-11-18 @ 14:44:15
Postat av: balansilivet

Tack Beatrice! Vi mår rätt så dåligt över det hela, både jag och dottern. Vi sållade bland de femtiotal som hörde av sig och ville ha katterna och trodde vi valde något som ska bli bra för dem, och om de släpper ut de mitt i Linné blir det värsta tänkbara miljön för dem, och vad som helst annars hade varit bättre

2011-11-18 @ 14:58:16
Postat av: Helena.

Åh, vad tråkigt! Kanske går det att du och dottern skriver ett brev till dem och berättar hur ni känner?

Kanske vill de inte tömma kattlådor och få rivna möbler inne utan istället ha dem ute?

Ni kan ju också skriva att det är helt OKEJ att ångra sig och att katterna har en livslängd på i bästa fall 20 år!



Om man går varligt fram kanske de känner efter en gång till om det här verkligen var rätt beslut för dem?

Lycka till!

2011-11-18 @ 17:00:41
Postat av: Siv

Låter verkligen tråkigt. Tycker det är en nonchalant attityd "katter klarar sig alltid". En annan sak om man bor på landet eller utanför trafikstråken. Jag tycker, precis som Helena ovan, att du ska ringa eller skriva och förklara hur du kännder. Har själv haft katt i två omgångar (blev 13 resp 12 år gamla). De började som innekatter, men bestämdes sedan att de ville vara ute och härja en stund varje kväll, men det är skillnad att bo i Kålltorp eller Björkekärr här i Göteborg. Hoppas verkligen du kan få tillbaka dem, även om det betyder att du måste börja om på nytt. Håller tummarna. LYCKA TILL!

2011-11-18 @ 17:35:36
Postat av: Helena

Tycker du kan ta tillbaka dem, de nya ägarna har ju inte hållit vad dom lovat.

2011-11-18 @ 17:37:01
Postat av: balansilivet

Tack för ert stöd alla! Jag har skickat ett sms (eller två) idag där jag talar om hur vi känner, och att vi vill köpa tillbaka katterna om de funderar på att låta dem bli utekatter mitt i stan, då det inte är tryggt för dem. Ännu så länge inget svar dock :(

2011-11-18 @ 18:35:30
Postat av: Elisabet

Inget roligt alls. Vi bor på landet och har valt att ha våra katter enbart ute som stallkatter. Men ibland, framförallt när de var kattungar, tar sonen in dem och gosar med dem en liten stund. De är väldigt sociala och mysiga även om vi inte har dem inne. Och de har ju hästarna i stallet som sällskap. När vi skulle sälja två kattungar var det en som bodde i en lägenhet i stan som ringde och de skulle ha katten både inne och ute, men jag kände att nej jag vill inte att katten ska bo mitt i stan och samtidigt få vara ute, och inte ville jag att den bara skulle bli innekatt. Som tur var ville en tjej på en närbelägen gård ha två kattungar så det löste sig. Hoppas att de svarar och att ni kan ta billbaka dem.

2011-11-20 @ 07:45:08
Postat av: balansilivet

Elisabet: Fick svar igår att de var en ogenomtänkt tanke och att de ska få vara enbart innekatter, men jag vet inte hur det kommer bli när det blir varmare. Det skönast hade varit att ta tillbaka dem och sen hitta ett hem på landet, men de är sålda och jag kan inte kräva tillbaka dem tyvärr

2011-11-20 @ 10:51:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0