Informationsstress

Känner du av informationsstress? Det är en ganska ny form av stress i det informationssamhälle vi lever i idag.




Idag har jag verkligen känt av det fenomenet. Jag har varit på kurs och fått veta mer om kommunen jag arbetar för. En av föreläsarna var vår informationsstrateg som visade alla sidor med information om vad som händer i kommunen, på alla plan, och som vi som anställda bör uppdatera oss på regelbundet - helst varje dag. Redan där kände jag av stressen över allt jag "ska" hålla mig ajour med.


Dels är det alla nyheter som gäller företaget man arbetar på, och för mig som är anställd i en kommun är det ett stort företag där det händer mycket hela tiden. Sen har jag min profession. Som leg psykolog ligger det i mina åtaganden att hålla mig uppdaterad på forskning inom flera olika områden.


Sen har jag även de områden som intresserar mig, men som inte ingår i mitt arbete, bla det jag skriver om på bloggen. Där bedrivs det mycket forskning idag, och jag vill gärna läsa om vad som händer inom mina intresseområden.


När jag kom hem från jobbet tog jag in posten, och idag var det ett antal tidningar som kom. Inga tidningar jag prenumererar på, utan tidningar jag får ändå, för att jag är medlem någonstans - facktidningen, en tidning för bostadsföreningen (där jag står som kontaktperson), en från ridsportsförbundet, en från Sembo osv osv. Jag vill gärna ta del av nyheter inom olika områden. Men ibland blir det för mycket. Hjärnan orkar inte ta in mer information.


Då tog jag tag i rensning hemma istället. Trots att jag rensar regelbundet, och blivit mycket mer restriktiv med shopping än tidigare, finns det alltid massa saker att rensa ut. Nu passar jag på att rensa ut kläder som ska säljas på tjejmarknaden jag tipsade om igår, och så ska jag lägga ut en del möbler och annat på nätet. Just nu känns det som hela hemmet lider av förstoppning, så det ska bli skönt att bli av med massa saker. Tyvärr är inte marknaden förrän i juni, så en del saker får parkera på vinden så länge. Men bara tillfälligt.


Jag ska även passa på att hänga om lite tavlor. Behövs ny energi i hemmet :)

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Ja, jag lider också av informationsstress ibland!Reklamen kunde göra mig helt nojjig, nu är det längesen jag sa nej till reklam och det är så stor skillnad. Ofta har jag varken tvn eller musik på här hemma och jag älskar det. Något annat som jag "älskar" är din blogg, jag tycker du skriver så intressant!

Ha det gott!

Anna-Maria

2011-05-06 @ 08:21:50
Postat av: balansilivet

Tack Anna-Maria! Vad glad jag blir!



Ja, visst är det skönt att åtminstone kunna välja bort den oadresserade reklamen. Det gjorde jag också för flera år sedan, och det är så skönt att slippa de högarna som kom varje dag. Och visst är det skönt att gå omkring hemma i tystnad, utan alla de ljud vi har "vant" oss vid alltid är närvarande. Hjärnan behöver vila från alla intryck.

Ha en underbar dag! Kram

2011-05-06 @ 08:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0