Alla älskar Knyttet

Skriv en lista med de fem personer som är viktigast i ditt liv!


Om du är som de flesta kvinnor så står där barnen, partnern, bästa vännen, föräldrar och kanske någon mer. Vem skrev du först? Vilken plats på listan gav du dig själv? Finns du överhuvudtaget med på listan?




Många kvinnor har svårt att prioritera sig själva, och ibland sätta sig själv och sina egna behov främst. Många får dåligt samvete då de väljer att göra något för sig själva. Dåligt samvete för familjen, dåligt samvete för att de inte ställer upp för bästa vännen som behöver prata, dåligt samvete för jobbet då de tar ledigt en dag för allt jobb som någon annan måste göra, dåligt samvete för att de säger nej till någon annan. Men ibland måste du säga nej till någon annan och någon annans behov, för att kunna säga ja till dig själv.


Om inte du tar hand om dig, vem gör det då? Jag har suttit i många samtal med människor som tänker så här, både professionellt och privat. Det är främst kvinnor som är så vana att sätta alla andras behov först, att de får dåligt samvete om de någon gång sätter sina egna behov främst.




Att vara omtänksam och hjälpsam är bra egenskaper. Att hjälpa, stötta och finnas där för någon annan som behöver är positivt, men bara så länge det inte sker på din egen bekostnad. Tänk på samma sätt som på flygplan - först måste du sätta på dig själv syrgasmasken för att sedan kunna hjälpa någon annan. Det är på samma sätt i livet. Du måste först se till att du mår bra, annars har du snart inget kvar att ge till någon annan.


Så ta en egodag och gör någon bara för dig själv. Något som ger dig energi. Det kan vara att yoga, pyssla i trädgården, åka på spa, vandra i skogen, åka ut till havet, måla - eller vad som får dig att koppla av, varva ner och tanka ny energi. Och låt inte det dåliga samvetet följa med dig. Tänk på att när du tar hand om dig själv, så hjälper du även andra - indirekt.


Ha en riktigt skön dag!




Kommentarer
Postat av: ann

Tack för dina fina kloka ord, jag behövde läsa dem just idag.

2011-05-31 @ 21:00:43
Postat av: Laila

skrattar

Man skulle ju kunna tro att man är ensam om det här, men... Nej, jag trodde väl det! ;-)



Tack för alla dina viktiga ord du ger oss. Är här inne varje dag, men är tyvärr dålig på att ge livstecken.

2011-05-31 @ 21:33:57
URL: http://tillkippt.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Ann: vi behöver nog alla tänka på det ibland - att sätta oss själva först och kunna njuta av egentid utan att få dåligt samvete för det. Hoppas du får en helt underbar egodag :)



Laila: Vad roligt att du gillar min blogg :) Nej, du är långt ifrån ensam om att tänka och känna på det sättet

2011-06-01 @ 06:34:55
Postat av: Emelie S

Underbart inlägg och något man skulle behöva reflektera över ofta. Det är så lätt att det där dåliga samvetet kommer tillbaka, igen, och igen, och igen...



Jag har bestämt mig för att ha en ego-period i mitt liv där jag fokuserar extra mycket på mina behov. Jag kommer givetvis att bry mig om andra, vara snäll och omtänksam osv. men på en lägre nivå än tidigare. Målet blir att få in en bra vana som håller det dåliga samvetet lite på avstånd. Det skulle vara skönt :)



När perioden är slut går det förhoppningsvis av bara farten!



Personlig utveckling är det coolaste jag har sysslat med i hela mitt liv och ändå har jag bara skrapat lite på ytan än. Jag helt såld :)



Nä...nu ska jag sluta babbla ;)



Tack för att du skriver och hoppas du har det bra i sommarvärmen!



2011-06-01 @ 17:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0