Rör på dig




Vår kropp är gjord för att användas, inte att sitta still hela dagarna som vår "moderna" livsstil ofta innebär. Kroppen behöver vila, men den behöver även rörelse. Att motionera behöver inte innebära att du tar på dig speciella träningskläder och åker iväg till närmaste gym. Du behöver inte ens vara särskilt sportig för att motionera. Promenader är ypperlig motion, med eller utan stavar, ensam, med hunden eller med en vän. Min mamma promenerar varje dag med två av sina grannar. Kanonbra, dels får de röra på sig varje dag, de får frisk luft, de får sol som är så nödvändigt för att få D-vitamin och solen ger oss även energi, samtidigt som de får socialt umgänge och en trevlig pratstund. Det är bättre att umgås med sina vänner på det sättet än att sitta ner och fika tillsammans (som jag oftast gör med mina vänner :))


Har du svårt att komma igång med att röra på dig - skriv in det i kalendern. Boka gärna tid tillsammans med en vän, så peppar ni varandra. Trettio minuter om dagen räcker för att ge positiv effekt på hälsan. Har du väl fått in vanan att röra på dig kommer du bli beroende av det. Under alla år jag hade min hund gick jag ofta ut på långpromenad även om hunden inte var hos mig just då. På semestern ville jag gärna promenera. Jag var så van vid att vara ute varje dag.


Om du inte gillar att gå ut i alla väder finns det trevliga motionssätt att göra inomhus. Här hemma funderar vi på att skaffa Wii. Det finns Wii Sport med olika sportgrenar där man tävlar mot varandra, men också Wii Fit. Löpband att ha hemma har jag sett flera olika varianter av i sportaffärerna. Kanske du kan ta en promenad inomhus och titta på ditt favoritprogram på TV samtidigt :)


Onsdag morgon innebär alltid yoga för mig. Ett skönt sätt att börja dagen på :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0