Mer vardagsmatslyx

Ännu en gång denna veckan har jag varit och ätit en lyxig trerätterslunch på restaurangskolan. Jag hade ett möte på skolan på förmiddagen och tänkte att det passar ju bra med lunch där igen. Oftast behöver man boka bord för att få plats, men jag hade tur och de hade ett bord ledigt. Jag fick frågan om vilken restaurangskola man kunde äta så billigt på, och jag var på Elof Lindälvsskolan i Kungsbacka, men de har samma pris på Burgårdens restaurangskola i Göteborg, och kostar nog ungefär samma på andra restaurangskolor runt om i landet. Där jag åt kostade det 80 kr för två rätter, och 85 kr för tre rätter. Klart jag slog till med tre rätter igen.


Dagens lunch bestod av en förrätt

västerbottenpaj med löjrom, hackad rödlök och en klick gräddfil.

Till varmrätt valde jag gratinerad rödspätta med räksås, grönsaker julienne och pommes duchesse, och till efterrätt valde jag mellan blåbärs - och basilikaparfait med äppleknäcke eller cheesecake med chokladtak och mangosalsa. Cheesecaken vann den matchen.

 

Att äta så god mat till ett så bra pris är verkligen vardagslyx, och något jag kommer unna mig vid fler tillfällen. Jag kommer ju vara ledig en dag i veckan framöver, och då ska jag passa på att ta långlunch ibland och njuta av god mat, fint upplagt i vacker miljö utan att behöva betala fina-gatan-priser.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0