Lycklig

Ikväll känner jag mig lycklig, på ett nästan euforiskt sätt. Jag har varit och ridit, som jag alltid gör på tisdagkvällar. Ikväll var det hoppning på schemat. För ett antal år sedan skadade jag mig rätt ordentligt när jag försökte rida en häst jag inte kände alls över ett hinder som var väldigt mycket högre än vad jag hade ridit innan. Hästen vägrade hoppa och kastade av mig mitt i hindret så alla stockar flög åt alla håll. Efter den incidenten och skadan blev jag rädd. Rädd för att rida. Rädd för hästar. Och framförallt rädd för att hoppa. Jag slutade rida och red inte på många år. Men förra våren kände jag att jag ville ta upp ridningen igen, och det har jag varit så glad över att jag gjorde. Det ger mig jättemycket.



Men hoppningen har jag fortfarande varit rädd för, och inte gillat hopplektionerna. Jag har antingen ringt återbud till de lektionerna, eller om jag varit där, hoppat något hinder med klappande hjärta. Men ikväll hoppade jag alla hinder, och det gick bra! Först hoppade jag ett hinder, sen två, sen en kombination av tre hinder...och jag gjorde det flera gånger. Det gick så bra, och för första gången på många år var det kul att hoppa. När man rider på ridskola byter vi häst var tredje, fjärde gång, och jag känner ingen av hästarna riktigt bra. Men den hästen jag red ikväll har jag ridit två lektioner innan, och jag kände redan förra lektionen att jag litade på henne. Att jag kände mig trygg med henne. Samspelet med hästen gör så stor skillnad. När jag känner mig trygg med henne, slappnar jag av, spänner mig inte, vilket gör att jag rider bättre, och hästen litar mer på mig. En god cirkel har skapats.


Jag är så glad idag att jag åkte på lektionen, och att jag vågade göra något som jag varit så rädd för - och att det gick så bra!




Har du något som du varit rädd för att göra, och som skulle ge dig en så härlig lyckokänsla när du vågar göra det trots din rädsla, att du vågar gå utanför din komfortzon? Kom ihåg att mod är inte frånvaron avrädsla, utan att göra det trots att du är rädd. Idag känner jag mig stark!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0