Lantlig trend

Den lantliga inredningstrenden har varit populär ganska länge, men ser man på tidningsfronten verkar det vara en trend som är på uppåtgående. En av mina favorittidningar är Lantliv


Det är en tidning som jag tycker har en estetiskt tillalande layout, vackra hem, sköna trädgårdar, superhärliga modereportage, lockande recept och kryddat med riktigt inspirerande resereportage. Det är en ren njutning att läsa varje nummer.

 

I affären idag såg jag att Allt i Hemmet (som länge var min favorittidning när det gäller inredning - och som börjar kännas bra igen) kommit ut med ett specialnummer om det lantliga livet

 




Till det kommer Sköna Hems nya satsning Sköna Hem Country Life som kommer finnas i butik i slutet av april






Vad är det som gör att vi är så många som tilltalas av den lantliga stilen? Jag tror det finns många möjliga förklaringar till det. Den lantliga inredningsstilen påminner oss om äldre tider där livet var enklare och mer här-och-nu. Stilen har mycket naturmaterial och ger en trygg känsla. Jag tror att så som samhället har utvecklats de senaste 20-30 åren har vårt behov av att ha lugna, trygga oaser ökat, och hemmet har blivit en ännu större källa till det.


Jag tror även att den enklare livsstilen, som tex simple living-rörelsen, är en del av det. Hjulen snurrar för snabbt, valen och intrycken är för många överallt. Fler människor väljer att flytta ut från städerna, ut på landsbygden och leva nämare naturen. För många innebär det också att inte leva större än vad man behöver och att inte samla på sig mer prylar än vad man behöver. För mig känns den lantliga inredningsstilen gedigen, trygg, harmonisk och livsbejakande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0