Härligt med årstider

Satt och surfade på nätet för att kolla mer uteduschar. Ramlade in på en sida med ett soldattorp för uthyrning. Så här beskrev de årstidernas gång vid huset. Det är precis så jag tänker när det gäller en stuga.


"Det är mars och snön har smält bort. Iförda varm stickad tröja och halsduk tar vi vårens första kopp kaffe i solen bland pingstliljor och tulpaner. Snart ska hela gräsmattan vara blå av små underbara scillor och snart står alla äppelträden i full blom.

Under fruktträden dukas snart långbord och midsommar avnjuts med sill, nubbe och flaggan i topp. Jordgubbar från grönsakslandet pryder gräddtårtan. Spelmän inbjuder hela bygden till dans kring stången ett stenkast från torpet. På morgnarna står man i uteduschen bakom stugan, mitt i naturen och spanar efter rådjur och älg. Hästar på skogspromenad passerar torpet dagligen. Bondauktioner, loppisar och kulturhistoriska rundvandringar avlöser varandra. I fjärran hörs klockorna från den medeltida kyrkan som en påminnelse om arbetsdagens slut.
När sommaren går mot sitt slut är det kräftpremiär och surströmmingsskiva. Kvällarna har blivit lite kyligare och värmande eld från vedspis och öppna spisen sprakar hemtrevligt. Utanför fönstret smyger rådjur förbi bort över ängen och mot solnedgången. Trädgårdens rabatter har fått kraftigare höstfärger och i skogen finns ett helt skafferi av svamp och bär.

Så kommer vintern och varm glögg värmer frusna händer efter mysiga skogspromenader. Sommarens arrangemang har bytts mot snölyktor. Tomten skymtar runt husknuten. Under härliga vinterdagar görs eld upp på åkern i ett frostnupet landskap. Nyåret kommer och cirkeln är sluten."


På tal om stuga var jag en sväng på IKEA idag. Bara för att titta och se på deras praktiska lösningar för små utrymmen. En sån här soffa/säng/förvaring har jag alltid tyckt är ett smart val på liten yta, så den hade jag tänkt mig i stugan.




Jag provsatt och provlåg och bestämde mig för att den ska vi ha om det blir stugköp. Så går jag tio meter till. Där håller de på att plocka ihop precis en sån som skulle ner till fyndavdelningen sa dom. Jag är intresserad sa jag - vad kostar den? De brukar sätta ner den med 35% svarade killen (ord pris 3.595 kr). Jag körde ner den i två delar genom hela varuhuset. Kommer fram till fyndavdelningen och säger till killen att nu får du ge mig ett bra pris på denna. Han satte 200 kr!!!  Det kunde jag ju inte säga nej till, så nu har jag en soffa/säng och då måste det ju bli ett rum att sätta runt soffan också :) 95% rabatt - det kallar jag fynd!!


Men jag hittade även mer inspiration när det gäller uteduschar







Visst ser det härligt ut att duscha här bland alla gröna växter.

Bilder från Styleroom, Sköna Hem




Kommentarer
Postat av: Anneli

Grattis till kapet!

Köpte en sån till dottern för några år sedan - och jag kan garantera att vi betalade betydligt mer än 200 kr;-) Men den har ändå varit värd sitt pris. Kanon med förvaringen - och att förvaringen är inbyggd i själv sängen. Inga dammråttor som som kan gömma sig!

/Anneli

2011-03-09 @ 13:44:29
URL: http://njutvarjedag.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Tack Anneli! Ja, visst var det ett kap! Det tyckte damerna i kassakön, och kassörskan också. Vet inte vad som flög i killen som satte priset, men jag tackade inte nej till det fyndet :)

Och visst verkar den praktisk, särskilt när det är ont om yta. Soffa, enkelsäng, dubbelsäng och förvaring - allt i ett, och så inga dammråttor. Bara en sån sak motiverar ju till ett köp ;)

2011-03-09 @ 16:27:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0