Friggebods-inspiration

Mina funderingar kring att ha en friggebod som sommarstuga fick mig att kolla runt på nätet och se hur andra har gjort. Och vilka härliga sommarstugor jag hittade!! 15 kvadratmeter räcker till mycket om man planerar noggrannt. Jag och dottern har inte helt bestämt om vi vill ha det lantligt inrett eller mer i New England stil.


Men kolla här vad snyggt det kan bli:





Dessa bilder är hittade på Style Room där QuteCat har inrett sin friggis till ett underbart sommarhem inrett helt i en stil jag gillar. Mycket av dessa ideér är sådant som redan snurrat i mitt huvud. Här är en mysig version av våningssäng



Ett härligt lantligt kök. med tygförhängen istället för dörrar









Att inreda altanen till ett vardagsrum utomhus ökar boendeytan radikalt och något jag också tänkt göra








Om man använder friggeboden som sommarstuga kan man ju räkna med att åtminstone många dagar är tillräckligt fint väder för att leva utomhusliv. Härlig inspiration till hur man kan inredan altanen till både matplats och vardagsrum


Lulu Carter och tom Bertling har inrett en friggebod till boende och de gjorde så här:



En avdelning i mitten mellan vardagsrum/sovdel/matrumsdel och en liten hall där man komme in. Alla möbler kommer från IKEA




På ena sidan avdelningen finns matbordet, som är ett slagbord. Vill du se exakt hur de har gjort finns det på TV 4 Play som ett inslag på Förkväll.



När det inte finns plats för kök inomhus kan man göra ett utomhuskök. Ganska mysigt med köksplats både ute och inne tycker jag

 

Ytterligare friggebodsinspiration. Så här kan det bli när en arkitekt planerar sin egen familjs sommarboende på femton kvadrat och varje millimeter är noggrannt planerad för att rymma sovplats för fyra personer, förvaring och tvättplats



Plats för en dubbelsäng





Med en härlig utsikt från sängen




Våningssäng för barnen




som blir ett mysigt krypin med känsla av koja, vilket jag tror många  barn uppskattar




Vilket fint handfat



Allt i Hemmet, som länge var min favorittidning bland inredningstidningar. Jag har varje nummer ända sedan tidningen startade, men nu håller jag på att riva ur allt jag gillar och sen slänga tidningarna. Alla nummer från flera år tillbaka tar plats. Så här tänker de att man kan inreda en friggis och ändå få plats med alla funktioner, sova, mysa, äta, kök, toalett



Friggebodar är populärt, och så här tänker sig Ernst att det skulle kunna se ut




Vilken inspiration jag fick av att söka på nätet. Jag gillar alla men den första som helt genomgående var inredd i New England stil var min favorit, vilken är din? Vad tror ni blir bäst - lantligt inrett, femininit med vitt och rosa/lila som accenter (kan det passa två tjejer? ;) eller marint inrett i New England stil med vitt, sandfärgat, marint?


Kommentarer
Postat av: Catti

Hej!

Vad glad jag blev när jag såg att du hade sett mina bilder på styleroom och bloggat om vår stuga. Alltid roligt att kunna inspirera andra. =)



Mvh Catti alias Qutecat på styleroom

2011-03-24 @ 14:19:23
Postat av: Anonym

Hej Catti! Vad roligt att du har hittat hit :)



Ja, er stuga föll jag verkligen för. Så fint ni har gjort på så liten yta, och du visade mig verkligen att det faktiskt går att ordna ett riktigt bra sommarboende även i ett så litet hus :)

2011-03-25 @ 07:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0